Provozní ředitel a prezident Lenova Gianfranco Lanci při příležitosti zveřejňování finančních výsledků své firmy za čtvrté čtvrtletí řekl, že k růstu cen PC přispívá hlavně nedostatek DRAM, SSD, baterií a LCD panelů. Podle něj není možné určit přesné procento růstu vzhledem k různým dostupným konfiguracím PC. Navíc nedostatek komponentů typu pamětí bude i v blízké budoucnosti problémem.
Stejný náhled na situaci má i Mikako Kitagawová, analytička Gartneru. Podle ní je navíc dalším důvodem zvyšování cen i fakt, že se výrobci ze ztenčujícího se trhu PC snaží „vymačkat“ alespoň nějaké zisky.
Mění se taktéž profil zákazníků, k nimž stále více patří hráči a mileniálové, kterým nevadí za PC utratit více peněz. Podle Kitagawové ovšem nemůžeme očekávat, že by z trhu zmizely nízkorozpočtové počítače, ačkoliv tento segment neroste a pro výrobce počítačů samozřejmě není příliš atraktivní.
Základní konfigurace PC zůstávají cenově dostupné, ale někteří výrobci PC omezují možnosti vlastních úprav (kustomizace) a v podstatě tak uživatele nutí si při upgradu kupovat další komponenty.
Například Dell XPS 13, který na americkém trhu stojí v základu bez centu 800 USD (mírně přes 20 tisíc korun), je vybaven 128GB úložištěm, 4 GB RAM a čipem Kaby Lake Core i3. Upgrade je ovšem pro peněženku dost velkou zátěží. Základní model s Core i3 totiž nemůže být nakonfigurován v kombinaci s 256GB úložištěm, na to už potřebujete rychlejší čip Core i5 a 8 GB paměti, což cenu vyšroubuje na zhruba 1 100 USD (28 tisíc korun).
512GB SSD úložiště je pak dostupné jen u modelů XPS 13 s čipem Core i7 a dotykovou obrazovkou s rozlišením 3 200 x 1 800 pixelů. Cena? 1749,99 USD (44 400 Kč).
Tabulka prezentovaná na konferenci Intelu pro investory, konané minulý týden, ukázala, že prodejní ceny PC atakují nejvyšší hodnoty z roku 2011, kdy začal propad prodejů PC.
Za vyšší ceny prodává své čipy i Intel, což samozřejmě přidává na nákladech. Ceny čipů Intelu pro PC vzrostly v roce 2016 o sedm procent, nicméně společnost v tomto roce prodala více čipů Core i7, které se používají pro hraní nebo systémy pro virtuální realitu.
Zdroj: CIO.com