;

Byznys založený na předplatném se osvědčuje i v těžkých dobách

10. 10. 2024
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Radan Dolejš s podporou AI
Navzdory obecnému zpomalení růstu v oblasti SaaS firmy s obchodními modely založenými na spotřebě stále pracují, což naznačuje posun k pružnějším cenovým strategiím přizpůsobeným zákazníkům.

Podle studie The Subscription Economy Index (SEI) pro rok 2023, kterou zpracovala společnost Zuora, firmy s obchodními modely založenými na předplatném nejenže přežily nedávné globální ekonomické potíže, ale také překonaly své konkurenty setrvávající u tradičního, produktově orientovaného přístupu.

Nejnovější zjištění SEI ukazují, že firmy založené na předplatném zaznamenaly pozoruhodný růst a výrazně předstihly tradiční obchodní modely. Konkrétně za posledních dvanáct let rostly tyto firmy v rámci indexu SEI 3,4krát rychleji než jejich protějšky v indexu S&P 500, jak dokládá složená roční míra růstu 16,5 % oproti 4,8 % v indexu S&P 500.

HP Knowledge HUB pro moderní firemní IT

NOVINKA Navštivte novou speciální on-line zónu CIO Business Worldu, kde vám ve spolupráci s HP budeme průběžně radit, jak snadno a bezpečně pracovat na cestách, jak si usnadnit život používám správných nástrojů, jak zvládnout přechod z kanceláří domů a zase nazpátek a jak se přitom chovat ekologicky.

Pomoc a inspiraci pro moderní IT najdete v našem HP Knowledge HUBu.

Tento výrazný rozdíl v trajektoriích růstu není jen otázkou čísel. Vystihuje transformační posun směrem ke strategiím „úplné monetizace“, kdy podniky stále častěji zavádějí inovativní modely zaměřené na zákazníka, aby si zajistily udržitelný růst. Přechod od statických, univerzálních modelů předplatného k dynamické cenotvorbě podle míry využití nebo kreativnímu spojování a oddělování služeb ukazuje „flexibilitu a inovativní myšlení firem založených na předplatném“.

Amy Konary, viceprezidentka a zakladatelka The Subscribed Institute při společnosti Zuora, ve svých zjištěních ve studii zdůraznila význam agility a flexibility pro udržení konkurenceschopnosti. Podle ní je pro dosažení trvalého a opakovaného růstu klíčová schopnost firem přizpůsobovat své monetizační strategie vývoji požadavků trhu.

CIO mají prospěch z přechodu na model předplatného

Rychlé zavádění nových technologií hnané snahou držet krok se stále zrychlujícím tempem technologického pokroku tento posun k praktičtějším obchodním modelům usnadňuje.

„Jednou z významných výhod předplatního softwaru je jeho přirozená flexibilita, díky níž mohou ředitelé IT upravovat objem předplatného podle aktuálních potřeb podniku,“ říká Abhishek Gupta, ředitel IT ve společnosti Dish TV. „Tato přizpůsobivost je klíčová v období růstu nebo speciálních projektů, kdy umožňuje získat škálovatelná technologická řešení s minimálním zpožděním.“

Výběr spolehlivých dodavatelů předplatního softwaru je však i nadále velmi důležitý a jeho součástí musí být i komplexní proces hodnocení. Ten zahrnuje posouzení vyspělosti technologie, zajištění jejího souladu s obchodními požadavky, zapojení zúčastněných stran do rozhodování, definování kritérií úspěšnosti projektu, vytvoření modelu řízení a důkladné právní prověření dodavatele. Tyto kroky jsou základem důkladného hodnocení dodavatelů, které zajišťuje, že vybrané předplacené služby budou v souladu se strategickými cíli podniku.

Exkluzivně: Česko je pro nás klíčová země Přečtěte si také:

Exkluzivně: Česko je pro nás klíčová země

Podle studie SEI se navzdory obecnému zpomalení růstu v oblasti SaaS firmám využívajícím modely založené na spotřebě nebo hybridní přístupy i nadále daří lépe, což naznačuje posun k flexibilnějším cenovým strategiím přizpůsobeným potřebám zákazníků.

„Nástup softwaru jako služby (SaaS) a modelů průběžného placení za skutečnou spotřebu nabízí podnikům flexibilitu, díky níž mohou rychle a efektivně zkoumat nové produkty a učit se z nich, aniž to má výrazné finanční dopady,“ uvedl Mahendra Upadhyay, technologický ředitel indické Rady pro výzkum sledovanosti vysílání. „Cílem tohoto přístupu je v podstatě minimalizovat riziko neúspěchu tím, že se učíme z úspěchů i selhání a nespoléháme se pouze na interní postup metodou pokus – omyl.“

Poskytovatelé technologií se na mnoha trzích předhánějí v nabídkách řešení SaaS, která nahrazují dosavadní lokálně instalované produkty, a podporují tak cloudově orientované strategie svých zákazníků, říká DD Mishra, viceprezident výzkumné společnosti Gartner.

Zároveň však upozornil: „Všimli jsme si také, že navzdory četným výhodám pro zákazníky poskytovatelé stále čelí problémům při přesvědčování současných zákazníků s trvalými licencemi, aby přešli na řešení založená na předplatném.“

Jak zlepšit zaměstnancům IT prostředí a podpořit jejich výkon? Nahlédněme pod pokličku platformy, která to umí Přečtěte si také:

Jak zlepšit zaměstnancům IT prostředí a podpořit jejich výkon? Nahlédněme pod pokličku platformy, která to umí

Mahendra Upadhyay se podělil o pohled CIO: „Zavádění nových technologií je v současném prostředí klíčové pro každou firmu, která usiluje o posilování postavení na trhu, expanzi a růst. Úspěch ale mohou ovlivnit problémy, jako jsou životaschopnost technologie a dostupnost kvalifikovaných pracovníků. Proto se tyto modely budou dále rozvíjet, přičemž získávané poznatky umožní urychlit uvádění nových produktů na trh a zlepšovat zákaznické zkušenosti.“

Současný trh má významný růstový potenciál, který je dán ekonomickými faktory. Poskytovatelé stále častěji zavádějí modely předplatného, které vyžadují od zákazníků minimální počáteční investice, a kladou větší důraz na neustálé prokazování přínosů, aby si zajistili obnovování smluv.

„Vedení firem a investoři považují tento obchodní model za klíčový faktor pro zajištění stabilních výnosů a lepší odolnost vůči ekonomickým výkyvům,“ říká DD Mishra. „V důsledku toho softwarový průmysl přechází od tradičních trvalých licencí k modelům založeným na předplatném a mnozí zvažují, kdy bude pro takovou změnu nejvhodnější chvíle.“

ICTS24

Strategická vize pro ekonomiku datových center: Průkopník budoucnosti digitálních inovací Přečtěte si také:

Strategická vize pro ekonomiku datových center: Průkopník budoucnosti digitálních inovací

Tento přechod na model výdajů na IT, založený na předplatném, nejenže odpovídá cílům finančních ředitelů, ale také urychluje zavádění digitálních služeb a inovací, které jsou často snadněji dostupné prostřednictvím předplatného, uvedl Abhishek Gupta ze společnosti DishTV. „Tato synergie mezi finančními a IT strategiemi buduje příznivé prostředí pro zkoumání nových možností.“

Geografická analýza studie SEI dále zdůrazňuje globální dosah a přitažlivost modelu předplatného, přičemž růst výnosů v regionech EMEA a APAC převyšuje místní akciové indexy. Tento celosvětový trend podtrhuje univerzální přizpůsobivost modelů založených na předplatném na různých trzích a v rozličných odvětvích.

Článek vyšel v magazínu CIO BW 4/2024, který si můžete koupit zde.

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.

Autor článku