Díky neustálému vzestupu využívání chytrých telefonů dochází k nárůstu plateb prostřednictvím mobilních zařízení. Analytici IDC nedávno předpověděli, že v roce 2017 se uskuteční prostřednictvím smartphonů transakce v objemu 1 bilionu liber, většinou na základě mobilního obchodování (m-commerce). Společnost PayPal, která je předním poskytovatelem platebních služeb, zaznamenala v posledních měsících raketový nárůst obchodů vykonaných prostřednictvím své mobilní aplikace.
Finanční instituce ve Velké Británii však zavádějí mobilní platební technologie pomaleji. Navzdory určitému posunu k inovacím v oblasti mobilních převodů peněz – například společnost Barclays, která získala uznání za svou aplikaci Pingit – musí britské banky teprve nabídnout komplexní transakční služby mezi zákazníky a prodejci prostřednictvím aplikací pro chytré telefony. Zatím se zaměřovaly především na tradiční bankovní služby.
Podle zprávy společnosti Monitise, významného dodavatele softwaru pro mobilní platby, by banky měly mít zájem o rozšíření současných mobilních bankovních aplikací a začít nabízet širší služby, které by z nich pomocí komplexních řešení mobilního obchodování udělaly soupeře subjektů, jako je PayPal. Výzkum uskutečněný ve spolupráci se společností Future Foundation zjistil, že více než polovina (57 procent) z 500 dotázaných britských uživatelů chytrých telefonů by měla pocit větší jistoty při mobilních nákupech přes mobilní platební platformu dodanou jejich bankou.
Zpráva s názvem M-Commerce: Co uživatelé chtějí od finančních institucí uvádí, že předpokládaný nárůst vlastnictví smartphonů na 65 procent v roce 2018 a podpora mobilních plateb nabídnou bankám způsob, jak rozšířit své služby do nových oblastí. Zpráva ukazuje, že stále ještě existuje nějaký způsob, jak vytvořit preferovanou platformu pro mobilní platby, přestože je PayPal stále považován za nejdůvěryhodnější společnost pro transakce.
Prostor pro efektivní marketing
Zpráva rovněž uvádí, že díky přechodu na mobilní platby by banky mohly nabídnout celou řadu služeb navíc k informacím o pohybech prostředků na účtech. Možnost využití velkého objemu uskutečněných transakčních dat dává bankám dobrou výchozí pozici pro rozšíření služeb, například připojením marketingových personalizovaných doporučení k nákupům nebo využití věrnostních programů. Ze zprávy například vyplývá, že 22 procent zákazníků chce dostávat doporučení na základě svých minulých transakcí.
Sandra Alzettová, viceprezidentka společnosti Visa Europe, při vydání zmíněné zprávy uvedla: „Dobré je, že banky mají obrovské množství zajímavých informací a dat. Pokud si to budou zákazníci přát a banky budou schopné to vyargumentovat, budou mít jedinečnou pozici pro distribuci marketingových nabídek, které však budou pro klienty zajímavé vysokou přidanou hodnotou,“ prohlásila. Dodala však, že banky budou muset všechny nabídky nebo doporučení v souvislosti s platební službou předkládat velmi citlivě, protože jinak riskují poškození důvěry zákazníků, kteří by se mohli cítit obtěžováni reklamními informacemi. „Důvěra je pro banky velmi významný odlišující faktor. Z perspektivy plateb klienti opravdu bankám naprosto důvěřují, takže mým poselstvím je nedělat nic, co by mohlo tuto důvěru narušit – je to největší bohatství, které banky mají,“ tvrdí Alzettová.
Ben Green, ředitel pro mobilní sféru v britské bance Santander, uvedl, že s tím, jak roste počet zákazníků mobilního bankovnictví, který v Británii překročil již deset milionů, jsou velké banky připraveny výrazně vstoupit na trh mobilních plateb. „Velkou výzvou bude způsob zařazení mobilních plateb do produktové nabídky, pokud to opravdu bude smysluplné. Vím, že o tom mnohé banky uvažují, ale problém bude jako obvykle v realizaci,“ tvrdí Green.
Potíže se zastaralými IT systémy
Při vytváření platformy mobilních plateb totiž banky narážejí na několik problémů. Ačkoliv existují platformy mobilních plateb od výrobců takzvaných třetích stran, musí se bankovní instituce rozhodnout, zda aplikaci koupit nebo vytvořit svou vlastní. Přestože nákup systému by mohl být ve srovnání s vlastním vývojem jednodušší, převedení odpovědnosti na externí partnery přináší určité nejistoty, především pak nutnost spolehnutí se na samostatného dodavatele, zda bude nadále udržovat platformu potenciálně využívanou miliony zákazníků.
Problémy mají banky také kvůli složitosti některých zastaralých bankovních systémů, rozhraní pro komunikaci s novou platformou mobilních plateb se budou programovat složitě a nákladně. „Integrovat tyto oblasti je nesmírně složité,“ tvrdí Benjamin Ensor, ředitel výzkumu společnosti Forrester Research. „Jednoduchým příkladem je fakt, že ve vašem mobilním telefonu očekáváte informace v reálném čase, ale stále ještě hodně bank využívá dávkové systémy. V ten moment vzniká nesoulad mezi tím, co zákazník očekává a co mu můžete poskytnout.“
To by například mohlo znamenat komplikace při poskytování personalizovaných informací využívajících zákaznická data. „Teoreticky mohou vzít všechny vaše nákupy za několik posledních let, zjistit, kde nakupujete, a mohou pravděpodobně začít předpovídat, co by vás mohlo zajímat a předložit vám nabídky, ale to vše je skutečně složité,“ soudí Ensor a uzavírá: „Taková aplikace je napohled jasná, ale vytvoření základní infrastruktury tak, aby poskytovala spolehlivé a bezpečné výsledky, je složitým technickým problémem. Jedna věc je mít vizi, ale uskutečnit ji je neuvěřitelně těžké.“