Kromě jiného musí CIO hledat nové cesty, jak rychleji přivést nové produkty na trh. Ano, v některých firmách už to dobře funguje, ale jak často slýcháme na různých konferencích, IT šéfové si mnohokrát stěžují, že jsou při firemních diskuzích týkajících se inovací odstrčeni na periférii a nikdo se s nimi nechce příliš bavit. Velmi často vede cesta inovace nebo obchodní transformace okolo IT oddělení. Pokud by šla skrze něj, úspěch by se mohl dostavit dříve…
Část tohoto problému má co dočinění s tím, jak bylo většinou toto oddělení vnímáno. Co je to vlastně IT? Pokud se zeptáte obchodního ředitele, pravděpodobně se dočkáte odpovědi typu, že IT jsou stolní počítače nebo ERP systém… Tento problém je potřeba čím dál více diskutovat. Využijme k tomu velké množství konferencí po celém světě, kde se toto téma může více akcentovat. CIO zde mají možnost podělit se o vlastní zkušenosti, jak se jejich IT oddělení podílí na procesu změn firemního byznysu. Společnosti, které své IT oddělení zahrnou do zmíněného procesu, jsou bohužel stále ještě raritou. Ano, i v roce 2013.
Identita CIO
Dalo by se to snad nazvat „krizí identity“. Jak chápat práci a samotnou kariéru šéfa IT? V dnešní době se většina služeb outsourcuje a přesouvá do cloudu. Z CIO se klidně může stát pouhý „udržovač“ ERP systému. Firma, kde se IT oddělení aktivně nepodílí na inovačním procesu, může brzy splakat nad výdělkem. Technologičtí odborníci mají v ruce mocnou informační zbraň, kterou musejí umně a chytře využít. Velmi tím pomohou firemnímu byznysu.
Jako příklad mohu uvést příběh mého kolegy, IT šéfa ve velké výrobní firmě. Jeho společnost se před lety rozhodla o implementaci strategie řízení Six Sigma. Dohledem však nebylo pověřeno IT oddělení a implementace velmi drhla. Poté, co se vedení firmy na jeho nátlak rozhodlo přesunout kompetence na IT oddělení, během krátké doby společnost obdržela všechny černé pásky Six Sigma. Přesně to by měla být role CIO a jeho oddělení. Je to přirozená práce informatiků a zejména zde má IT nezastupitelnou schopnost řídit inovativní prvky, které jsou rozhodující pro firemní byznys. Tento příběh měl dobrý konec. Top management se nakonec rozhodl dobře. Dávalo to zkrátka smysl. Jak myslíte, že by to dopadlo u vás? Naslouchal by argumentům váš generální ředitel?
„Firmy konečně začínají rozumět tomu, že je to o byznysu a ne o počítačích,“ říká Daphne Jonesová, CIO a viceprezidentka zdravotní pojišťovny Hospira Inc. Zde čelí IT management další výzvě. Organizace se často poohlížejí po IT šéfovi mimo IT sektor. „Objevuje se zde nové ,plemeno‘ z obchodního prostředí. Proč? Jednoduše proto, že IT dnešních dnů klade větší důraz na počítače a software než na obchodní procesy, a to je třeba změnit,“ dodává Jonesová.
Trénink CIO dnešních dnů klade důraz na to, aby byl komplexní. Prochází napříč firmou, učí se, jak fakturovat, musí porozumět skladovému hospodářství a samozřejmě také obchodu. Je nutné překonat zažité stereotypy, v nichž je IT manažer pouze správcem nějaké sítě.
Rozvoj byznysu – dobré jméno IT
Inovační proces v byznysu by měl být podle Jonesové založen na třech základních věcech:
1. Na důkladném manažerském tréninku. Postupně jít krok za krokem a osvojit si modely O2C, B2B, B2C a podobně.
2. Na manažerské disciplíně. Je potřeba práci zrychlit, zlevnit, lépe monitorovat a zlepšit každodenní procesy.
3. Na technologiích, které musí inovativní firemní procesy ze zálohy zaštiťovat.
„Postoje k IT vycházejí z firemní kultury společnosti, ve které zrovna pracujete,“ vysvětluje Lynn Costová, která donedávna působila jako viceprezidentka vydavatelství Scholastic. „IT management byl u nás schopen identifikovat a rozvinout nové byznysové příležitosti. To je pro každou firmu velká výzva a dodává to IT sektoru nový kredit. Úspěch či neúspěch závisejí i na odvětví podnikání. Zatímco high-tech firmy jako například Qualcomm vidí v IT integrálního partnera řízení inovací, jsou zde odvětví jako naše nakladatelství, kde se bude na IT hledět podstatně jednodušeji. Třeba jako správce serverů a údržbu ERP systému. Dalším faktorem pro překonání tohoto stereotypu je stáří firmy. V tradičních společnostech je to pochopitelně složitější. Tak tomu bylo i u nás. Ale vždycky je nutné se bez emocí zamyslet a odhalit nové příležitosti. Ve Scholastic Inc. byl tento prostor objeven v e-commerce byznysu. IT management pomohl firmě k novým obchodním příležitostem, “ dodává Costová.
Pokud se v organizaci bude IT s obchodem prolínat a doplňovat, bude firma lépe inovovat. Bude konkurenceschopnější, úspěšnější a bohatší. CIO může hrát klíčovou roli v jakékoliv společnosti, která na to ovšem musí být připravena. Efektivita IT oddělení úzce závisí na vzájemném vztahu šéfa IT a generálního ředitele. Pokud vaši kolegové uvidí, že IT neplní svou nezastupitelnou roli v inovativních procesech, dřív nebo později firma svůj zápas prohraje. V tuto chvíli je nejvyšší čas na to dát vale svému zaměstnavateli a jít dál. Posunout kariéru tam, kde to má smysl. Kde IT hraje první housle.