Big data firmám umožňují analyzovat širokou škálu dat. Ve strukturované či nestrukturované formě, z interních nebo externích zdrojů a otevírají společnostem nové pohledy a možnosti, z nichž mohou ve svém podnikání velmi dobře profitovat. Tato zpráva zdůrazňuje fakt, že big data analýzy přinášejí firmám nové obchodní schopnosti a pomáhají jim organizovat jejich řídicí procesy rychleji, levněji a efektivněji.
Nová hodnota dat
Firmy uvádějí skutečnou přidanou hodnotu, jakou jim platforma big data přináší v podobě kombinovaných výstupů, analýz, průzkumů a bezpečnosti. Toto prostředí nenahrazuje existující datová úložiště nebo business intelligence infrastrukturu. Co je v tomto případě nejpřínosnější, spíše s nimi koexistuje. Vedoucí manažeři velkých firem se shodli na tom, že big data nabízejí evoluční možnosti, které mají nové a v průběhu času někdy i neočekávané užití. Všichni shodně dodávají, že si nemohou dovolit, aby big data byla pouhým „akademickým cvičením“.
Big data mají za úkol přinášet do organizací novou hodnotu. Čím dříve, tím lépe. Firmy, které s „velkými daty“ uspěly, upevnily v pozitivním slova smyslu vzájemný vztah mezi obchodem a IT oddělením. Podle této zprávy většina společností rozšiřuje své analytické týmy a obsazuje je odborníky na data, kteří mohou manipulovat s projektovými big data technologiemi. Dobrá znalost datové architektury, kvality dat a MDM (Master Data Management) je pro firmy usilující o dlouhodobou implementaci big dat pouze začátkem.
Bill Ruh, viceprezident softwarového a analytického centra firmy GE, říká: „Pilotní projekt, který jsme se s big daty rozhodli uskutečnit, nám již vyřešil několik velkých problémů. Předběžné poznatky jsou pro nás velmi důležité. Momentálně se posunujeme dopředu a máme připravenou řadu dalších problematických míst, na kterých musíme v budoucnu zapracovat.“ „Když jsem svou profesní kariéru začínal, big data nebyla vůbec běžnou věcí. S nynějšími objemy dat a padesátiprocentním nárůstem každý rok se bude poptávka po big data řešeních v Macys.com pouze zvyšovat,“ říká Kerem Tomak, viceprezident pro marketingové analýzy ve firmě Macys.com.
Přes data k finančním úsporám
Big data nejsou pro firmu UPS vůbec neznámým pojmem. První začátky se datují již do osmdesátých let, kdy firma začínala detailněji sledovat pohyb svých zásilek. V současné době UPS sleduje data u 16,3 milionu zásilek denně pro 8,8 milionu zákazníků. Každý den si klienti vyžádají 39,5 milionu dotazů na polohu a stav svých zásilek. UPS aktuálně skladuje obrovských 16 petabajtů dat.
Většina z nedávno získaných informací pochází z telematických senzorů u více než 46 tisíc vozidel. Data z nákladních automobilů UPS obsahují zajímavé údaje, jako jsou třeba rychlost, poloha vozu nebo údaje o brzdění. Tato data nejenže monitorují každodenní provoz vozů, ale pomáhají řidičům UPS upravit nejvýhodnější trasu podle aktuální situace. Tento projekt nazývaný ORION (On-Road Integrated Optimisation and Navigation) je největším projektem svého druhu na světě. Je závislý na mapových podkladech. V reálném čase řidiči efektivně přizpůsobí vykládky a nakládky zboží. ORION v roce 2011 ušetřil více než 31,7 milionu litrů paliva, když řidičům uspořil 139 milionů kilometrů. Zasilatelský obr odhaduje, že pokud každý šofér ušetří denně jeden kilometr, přinese to společnosti úsporu ve výši 18,6 milionu dolarů. UPS se rovněž pokouší využít tato data k optimalizaci nákladů při jejich letecké cargo přepravě. Denní počet letů dosahuje dvou tisíc, i drobná optimalizace tedy může přinést enormní úspory.
Čtěte také:
→ Jsou big data opravdu moc velká?
Data nebyla nikdy dříve shromažďována v takových objemech jako dnes. Stejně tak se nikdy nepřesouvala tak rychle, jako jsme svědky v současné době.
→ Nahodilé objevy a big data
Stále více organizací a společností se zabývá zkoumáním hodnoty skryté v big datech a přináší inovace.