;

BI jako noviny na iPadu?

27. 4. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Nmedia - Fotolia.com
Hledání trendů a souvislostí mezi čísly je většinou zaměstnanců chápáno jako nudná, neatraktivní práce, a tudíž u nich nelze očekávat přílišnou iniciativu.

Není divu, že výrobci BI řešení záhy začali nabízet převod získaných výsledků do vizuální podoby grafů a tabulek – a ejhle, míra využívání a s ní i užitek plynoucí z BI se signifikantně zvýšily. Dalším logickým krokem je zobrazování výstupů na mobilních platformách.

Roambi je mobilní aplikace pro business intelligence, jež na iPadu kombinuje suchá data pocházející z BI s výpravností novinových článků. Cílem je odkrýt příběhy, které se za na první pohled strohými firemními daty skrývají. I seriózní byznys může být plný zajímavých událostí a historek, které při vhodném způsobu vyprávění berou dech – dobrá, tady trochu přeháníme, řekněme ale, že lépe zaujmou. Ať už půjde o specifické osobnostní charakteristiky jednotlivých CEO, které by se mohly srovnávat s psychologickými dramaty jihoamerických či tureckých telenovel, náhlé růsty a zejména propady prodejů, jež se mohou podobat thrillerům, nebo tvrdě konkurenční prostředí, které nebude mít daleko k akčním snímkům z Hollywoodu (v našem tuzemském prostředí pak ještě přichází v úvahu specifický žánr zákazníků a dodavatelů veřejné správy, které se bude pohybovat kdesi mezi špionážním thrillerem a velmi slabým béčkovým snímkem asijské provenience).

Roambi s těmito příběhy, které lze vyčíst z firemních dat za pomoci BI, pracuje tak, aby je bylo možné poutavě převyprávět na mobilních zařízeních typu iPad. „Kombinujeme analytiku s redakční činností, abychom dokázali vytvořit skutečně bohaté publikace,“ říká says Quinton Alsbury ze společnosti MeLLmo, která Roambi stvořila.

Mezi BI a podnikovým časopisem

Celý produkt sestává z klienta nazvaného Roambi Flow, který se stará o zobrazení obsahu na iPadu, a části Roambi Flow Publisher, což není nic jiného než specifický CMS. Roambi umožňuje společnostem obalit „suchá“ data pocházející z BI analýz doprovodnými ilustracemi, schématy či grafy, aby se stala stravitelnějšími, a doručit je na iPady konkrétních zaměstnanců v rozsahu, v jakém je potřebují. Ti si tyto materiály stáhnou a následně s nimi mohou pracovat i v off-line režimu. Z bezpečnostních důvodů je přístup k dokumentům chráněn heslem, navíc z nich zaměstnanci nemohou data kopírovat nebo je otevírat v jiných aplikacích. Dokument lze odeslat e-mailem, ale zobrazit ho může opět pouze zaměstnanec, který disponuje patřičným oprávněním.

bitcoin_skoleni

Aplikace Roambi Flow by měla podle Quintona Alburyho přiblížit BI masovému používání. Rozdíl mezi jednotlivými způsoby distribuce informací uvádí na příkladu srovnání PDF plného tabulek a vydání novin The Wall Street Journal. „Přestože oboje přináší stejné informace, jejich forma se výrazně liší – The Wall Street Journal totiž nabízí konzistentní a významově bohatší pohled na věc,“ uzavírá Alsbury (a my jen dodáváme: na rozdíl od Washington Post či Mladé Fronty).

Pokud vás napadá otázka, kdo a jakým způsobem sestavuje stránky, které následně distribuují prostřednictvím Roambi Flow na iPady, vězte, že podobně jako u jakéhokoliv jiného CMS budete potřebovat trochu času a vůle k experimentům, abyste dokázali jednotlivé procesy vhodně nastavit. Klíčovým problémem bude najít lidské zdroje, které budou disponovat dostatečným pochopením BI k tomu, aby se dokázaly prokousat relevantními daty a vytáhnout z nich výstupy, jež následně poutavou formou okomentují a doplní k nim co nejnázornější grafické materiály. V první fázi tak mohou být těmito úkoly pověření firemní analytici a marketingoví odborníci, kteří jsou na práci s BI již zvyklí. Jako nevyřešený problém se zatím jeví to, zda budou mít na tuto činnost v rámci svých pracovních náplní dostatek času. Vize přiblížení BI co největšímu počtu uživatelů, jak ji prezentuje MeLLmo, by totiž rozhodně vyžadovala postupné zaškolení většího počtu tvůrců obsahu.