Jako součást BI infrastruktury může být zapojena široká škála technologií, ale co je rozhodující pro jednu společnost, nehraje pro další žádnou roli. Na druhou stranu se organizace všech velikostí a oborů potýkají s neustále sílící záplavou informací, aniž je dokážou smysluplně využít. Z této premisy vychází většina diskuzí o business intelligenci a analýze dat. Situace se bude ještě zhoršovat s rychlým nárůstem počtu zařízení a platforem, kterého jsme svědky, a spolu s ním i nepředstavitelným množstvím dat, jež v nadcházejících letech vyprodukují. Mobilní revoluce skončila, přichází éra velkých dat.
Výzkum IDC ukazuje, že v složitých ekonomických obdobích (například globální finanční krize) je BI jednou z mála oblastí IT, která není zasažena zmražováním nebo krácením rozpočtů. Důvod je nabíledni – BI dokáže nabídnout odpovědi na otázky z mnoha klíčových obchodních a ekonomických oblastí. Například růst cash flow, zlepšování schopnosti reakce na vývoj trhu, zvyšování spokojenosti a loajality zákazníka, snižování provozních nákladů a zvyšování produktivity zaměstnanců. Možnost efektivního sledování všech těchto sfér bude nicméně stále složitější kvůli zmiňovanému boomu výpočetních zařízení a dat. Z tohoto důvodu jsou nutné propracovanější, dlouhodobé BI plány, které pomohou udržet společnosti nad vodou i v těžkých časech a zároveň umožní rozvoj a dozrávání jejich BI iniciativ.
BI je nástroj pro manažery. Právě ti jsou hlavními uživateli BI systémů a také těmi, kdo z nich primárně těží. Musí být proto přímo zapojeni do BI procesu – přičemž zdůrazňujeme právě to, že BI je procesem, nikoliv jednorázovým řešením. Je něčím, co mění organizaci a na čem lze stavět. Proto manažeři, kteří jsou primárními beneficienty BI, musí být do projektu zapojeni hned od začátku, zaštiťovat jej a zajišťovat jeho realizaci, aby přinesl praktický užitek. Pokud se nepostarají oni, nikdo jiný to neudělá.
BI nikdy není a nebude jednorázovým a konečným řešením. Jejím účelem je vytvořit prostředí, v němž se společnosti řízené manažery s každým kvartálem, s každým rokem dozvídají stále více o svém provozu a obchodní činnosti, dokážou je lépe pochopit a hledat možnosti zlepšování. BI je proto nutné vidět jako řešení, které se neustále vyvíjí. Pokud implementujete BI technologie a nástroje, pomohou vám pochopit aktuální situaci a můžete se z ní poučit, zefektivnit své procesy a dále BI rozvíjet.
Pokud přistupujete k BI jako ke kouzelné hůlce, jejímž mávnutím vyřešíte problémy své firmy, hluboce se mýlíte. K nejčastějším příčinám neúspěchu BI projektů patří již zmiňovaný nedostatek podpory ze strany managementu a snaha o využití BI jako rychlé léčby akutních potíží, případně naopak snaha co nejrychleji získat co nejvíce. Rčení „mějte velké cíle, začněte skromně“ by mělo být mantrou pro všechny společnosti, malé i velké, znalé BI i do této problematiky nezasvěcené. Na business inteligenci by se mělo vždy nahlížet jako na součást firemní kultury a strategie a nikdy jako na pouhou součást IT. Při svých interních debatách o BI nezapomínejte na obě slova, které ji tvoří. Business znamená být prozíravý a myslet strategicky. Inteligence znamená pamatovat na to, že váš BI systém nikdy nebude chytřejší než jeho uživatelé.
Článek vyšel ve speciálu CIO TOP100 ICT společností v ČR. Jeho plnou verzi v PDF si můžete stáhnout zde.