V dnešním světě se stále něco prodává a něco kupuje. Mohlo by se zdát, že v tom co a jak se prodává, není velký rozdíl. Opak je však pravdou: rozdíly jsou obrovské, zejména v tom, jedná-li se o prodej firmám nebo soukromým osobám. Žádná z forem prodeje se však již dnes neobejde bez podpory specializovaného software.
Podívejme se nyní na maloprodej a na to, jak mohou být prodejny zaměřené. Jen namátkou: Textil, móda, sportovní potřeby, elektro, software, stavebniny, drogerie, palivo, nábytek…. To vše a mnohé další zboží lze prodávat formou maloobchodu, čili prostřednictvím pokladního prodeje.
Všechny typy zboží se prodávají prostřednictvím určitých nezbytných operací, které musí pochopitelně příslušný software řešit. První z nich je samotný prodej, který se uskutečňuje často za hotové a to obvykle na paragon či fakturu pro platbu v hotovosti.
Další operací je výběr zboží. Pak následuje příjem peněz, ať už v hotovosti nebo v podobě cenin, karty či podobně. Dalším krokem eventuálně může být výdej peněz, který však, až na výjimky, probíhá pouze prostřednictvím hotovosti.
Od prodeje k reklamaci
„Ne vždy je zákazník se svým nákupem spokojen. Proto dalším z procesů, na který musí tvůrci software myslet, je reklamace, po níž často následuje vrácení peněz, či výměna zboží,“ říká Slavomír Zima, manažer informačních systémů Helios. „Součástí softwaru pro maloobchodní prodej, jako je například systém Helios Red, proto musí být i evidence reklamace.“
Maloprodej nelze realizovat ani bez dalších procesů, z nichž asi nejdůležitější je skladové hospodářství. Nutné je také oceňování zboží, stanovení prodejních cen a marží, aktualizace cen. A samozřejmě také stanovení slev.
Software pro maloobchod musí řešit i Inventuru zboží, včetně vyrovnání stavů. To se v dnešní době může pohodlně dít také přes čtečku čárového kódu.
Jak vybrat správný program?
Jaké požadavky na software tedy můžeme mít? Na prvním místě je samozřejmě rychlost prodeje. Dalším obvyklým požadavkem je ergonomie systému, čili jeho uživatelská přívětivost. Také spolehlivost je vysoce ceněnou vlastností. A konečně důležitá je i možnost snadného a rychlého přecenění zboží a propojení s periferiemi, jako jsou pokladní zásuvka, čtečka čárového kódu, či displej.
Pokud si však budete pro svou prodejnu či síť prodejen pořizovat software, pravděpodobně nezůstanete u pouhého splnění základních požadavků. Které jsou tedy ty další možné? Patří mezi ně například propojení programu s e-shopem, což znamená exporty karet ze skladu a importy objednávek z internetového obchodu. Často se objevuje také požadavek na off-line komunikace centrály s pobočkami, což znamená možnost předání dokladů – výdejky a příjemky a aktualizaci skladů a cen. Ještě častěji se však vyskytuje požadavek na on-line propojení, tedy možnost pracovat v programu průběžně. Důležitá bývá i možnost vzájemného propojení dokladů.
Samozřejmostí v mnohých obchodech jsou dnes už také nejrůznější věrnostní programy či kreditní systém, dárky a podobně. I to pochopitelně musí software dokázat řešit.
Každý zákazník má trochu jiné představy, nicméně shodnými prvky jsou: Věrnostní systém, Kreditní systém a Dárky.
Ještě trocha přidané hodnoty
Co dalšího byste mohli pro svoji firmu od softwaru vyžadovat? Jen namátkou uvádíme několik užitečných funkcionalit, které by vašemu systému neměly chybět. Jednou z nich je například schopnost simulace běžné kontrolní pokladny s okamžitým odepisováním ze skladu. Další pak podpora propojení několika pokladen, možnost evidence způsobu placení, či možnost v libovolném místě programu prohlížet skladové karty zboží a získat tak informaci, zda žádaná položka je na skladě a za jakou cenu. Zajímavé funkce jsou i možnost úpravy koncové ceny, použití slev hromadně nebo na vybrané zboží či okamžité zjištění stavu finančních prostředků v pokladně. Mnozí uživatelé také ocení možnost podpory tisku reklamačního listu, dokladu o odvodu tržby či dokladu o dotaci pokladny.