V posledních letech byly banky a finanční domy sužovány značnými problémy s IT infrastrukturou, kdy docházelo k četným výpadkům ovlivňujícím zákazníky. Britský finanční regulátor FCA (Financial Conduct Authority) dokonce loni zahájil vyšetřování nedostatků IT systémů používaných bankou Natwest. Tímto tématem se dokonce zabývala vládní zpráva „Bankovní standardy“, která se však ve značné míře věnuje doporučením týkajícím se zavedení společné mezibankovní platformy, tedy místa pro zpracování transakcí.
Podle průmyslového sdružení Intellect Technology Association, jež zastřešuje více než 850 technologických firem, však britská vláda zcela opomíjí faktor zastaralé IT infrastruktury ve finančním sektoru. Intellect zároveň upozorňuje, že namísto společné platformy by měla vláda požadovat od bankovních institucí zavedení opatření vedoucích ke zlepšení a zjednodušení základní IT infrastruktury používané bankami.
Ben Wilson, ředitel finančních programů ve sdružení Intellect, považuje vládní zprávu za „nevyužitou příležitost“ přenést do popředí zájmu problémy, kterým čelí IT napříč celým finančním sektorem. „Bylo odhaleno 90 procent technologického ledovce, který je pod vodou. Je chvályhodné, že vládní komise uznala, že technologie není jen problémem, který musí toto odvětví zvládnout, ale také součástí řešení,“ prohlašuje.
Složité a zastaralé
Z jeho vyjádření vyplývá, že IT problémy v britském bankovnictví mají vesměs jednoho společného jmenovatele – složitou a zastaralou technologickou infrastrukturu. „Snížíte složitost a výsledkem bude mnohem snadnější život bank i regulátorů a zlepšení schopnosti bank sloužit zákazníkům a širší ekonomice.“
Zprávu komentoval také Hugh Cumberland, ředitel platebních a zúčtovacích služeb společnosti Colt, která poskytuje IT služby pro finanční sektor. Poukázal na těžkosti, kterým čelí podniky z finančního sektoru při modernizaci infrastruktury, a upozornil, že by bylo možné uskutečnit některé kroky ke zjednodušení systémů. „V oblasti IT si bude většina bank zachovávat vlastní kritické podnikové systémy ještě po mnoho příštích let,“ prohlásil.
Podle něj si banky vždy udržovaly rozsáhlé interní IT zdroje, a tudíž není praktické ani ekonomické je zcela odstranit a nahradit současnou infrastrukturu novými technologiemi ve formě SaaS či jiných cloudových služeb. „To neznamená, že by banky neměly přehodnotit svůj přístup k IT a zcela vypustit možnost nasazení pružnější infrastruktury – především tam, kde si mohou pořídit kapacitu doslova na vyžádání. Například u menších softwarů, které nejsou pro banku kritické, mohou banky jednoduše využít cloud,“ naznačuje Cumberland.
Craig Donaldson, výkonný ředitel nového finančního ústavu Metro Bank (založen v roce 2010), však ve zprávě přivítal doporučení umožnit větší otevřenost platebních systémů vytvořením platformy plug and play. To by napomohlo otevření maloobchodního bankovního sektoru pro nové účastníky, kteří jsou v nevýhodě, když musí využívat IT systémy velkých subjektů. „Současný systém ‚zprostředkovatelského bankovnictví‘ způsobuje, že již existující banky nejen mohou účtovat podle svého uvážení novým bankám poplatky za zpracování jejich transakcí, ale nové banky jsou navíc v oblasti vlastních transakcí závislé na úrovni služeb a IT systémů již existujících bank. Transakční služby by měly být uskutečňovány jako nezávislé a provozovány nezávislým správcem plateb,“ tvrdí Donaldson.
Čtěte také:
→ Budoucností bankovnictví jsou mobilní platby
Pro banky, které mají ambice získat výrazný podíl na stále rostoucím trhu mobilních plateb, je klíčová důvěra zákazníků. Naopak zastaralá IT infrastruktura může být brzdou pro vývoj.
→ Český bankovní sektor pod tlakem phishingových útoků
Bankovní trojské koně útočí na české uživatele už i přes mobil. Finanční ústavy zaznamenaly větší množství pokusů o prolomení internetového bankovnictví, hackeři se zkoušeli dostat k penězům i přes mobil.