Společnost IBM oznámila výsledky průzkumu mezi klienty, který zjistil, že podniky po celém světě rychle přecházejí z fáze plánování strategie pro architekturu orientovanou na služby (SOA) k vlastnímu nasazování technologií a služeb SOA.
Tempo nasazování architektur SOA je podle průzkumu na vzestupu, což dokládá, že se šéfové firem snaží využít přednosti architektury SOA pro současná náročná podnikatelská prostředí.
Architektura SOA je provozní strategie, která pomáhá firmám opakovaně využívat stávající technologie k lepší realizaci podnikatelských cílů, což přináší efektivnější provoz, finanční úsporu a vyšší produktivitu a umožňuje vytvářet modulárnější, globální obchodní modely. Architektura SOA získává čím dál větší oblibu mezi podniky, které se snaží dosáhnout větší finanční úspory a návratnosti investic.
Průzkum pro IBM provedla Link Group mezi 300 klienty na konferenci IBM IMPACT 2008, což je největší konference zabývající se architekturou SOA, která přilákala téměř 6 300 technických a obchodních lídrů.
Podle hlavních zjištění studie v současné době zavádí architekturu SOA 50 procent zákazníků a dalších 27 procent ji testuje v pilotním nasazení. Navíc 42 procent zákazníků, kteří se průzkumu zúčastnili, uvedlo, že architektura SOA je hlavní investiční prioritou jejich firem pro rok 2008. Vzhledem k tomu, že hodně společností v současné době podrobuje rozpočty na IT přísnému zkoumání, je to velmi silné potvrzení.
Ve většině případů se nejedná o malé projekty SOA. Šedesát procent zákazníků uvedlo, že jejich současné projekty SOA svým rozsahem zahrnují celý podnik nebo divizi. Své poslední projekty SOA v letošním roce popsalo 96 procent těchto zákazníků jako „velmi úspěšné“ nebo „středně úspěšné“.
Další zjištění průzkumu:
- 73 procent zákazníků uvedlo, že jejich generální ředitel chápe obchodní hodnotu architektury SOA; více než polovina uvedla, že se jejich týmy IT jednou měsíčně nebo častěji setkávají s obchodními manažery, jejichž činnost podporují.
- 45 procent zákazníků uvedlo, že v roce 2007 vynaložili na projekty SOA mezi 10 a 29 procenty svých IT rozpočtů.
Dále společnost IBM uskutečnila související studii, která zkoumala současnou vyspělost implementací SOA u zákazníků. Mezi její klíčová zjištění patří:
- Přijímání architektury SOA je nyní častěji vedeno obchodními důvody než technologickými hledisky: množství obchodně soustředěných implementací SOA se více než zdvojnásobilo z 30 v roce 2006 na více než 70 procent v roce 2007.
- Obchodní odbornost je považována za hlavní kritérium při výběru dodavatele SOA – váha tohoto hlediska meziročně narostla o 24 procent.
- 35 procent zákazníků uvedlo řízení podnikových procesů (BPM) jako hlavní oblast zájmu pro architekturu SOA a 32 procent zmínilo opakované využívání aplikací.
IBM pomáhá společnostem plně zužitkovat strategii SOA, neboť poskytuje široké portfolio softwaru, služeb a podpory pro architekturu SOA. Spojením těchto komponent pro klienty po celém světě se z IBM stal lídr odvětví SOA, který podle průzkumů WinterGreen Research má 64procentní podíl na trhu. S více než 6 550 zákaznickými kontrakty v oblasti SOA a 5 000 obchodními partnery, kteří se na architekturu SOA specializují, zvýšila společnost IBM za necelý rok svou klientskou i partnerskou základnu v oblasti SOA o více než 50 procent.
Další informace o společnosti IBM najdete na www.ibm.com/soa.