Uvádí to bílá kniha, kterou pro společnost Fujitsu v roce 2017 vytvořila přední nezávislá průzkumná agentura Pierre Audoin Consultants (PAC).
Evropská studie: nejsme připraveni
Nejnovější studie ale ukazuje, že Evropa ale rozhodně není připravená. Nedostatečné zaměření na technologie umělé inteligence může pro Evropu znamenat, že jí ujede vlak včasné transformace. Studie vychází z výsledků sběru dat z 240 firem po celé Evropě. Jednalo se hlavně o automobilky, výrobní společnosti a retail. Studie ukázala, že pouze 25 procent dotázaných firem považuje umělou inteligenci za strategicky důležitou a jen 11 procent ji používá. Zajímavý kontrast nalezneme ve výrobních podnicích, kde potenciál umělé inteligence vidí 75 procent dotázaných pro oblasti, jako jsou prediktivní údržba, on-time produkce a doručování objednaného zboží do prodejen s využitím predikcí dle aktuálních prodejů. Také značná část dotázaných vidí v tomto odvětví obrovský potenciál umělé inteligence v optimalizaci výroby a přípravě nových výrobních procesů. Bude tedy klíčovou pro blížící se průmysl 4.0.
Umělá inteligence přitom bude schopná pomoci firmám s fungováním ve více oborech. Od kontrolní funkce v účetnictví a finančních pohybů přes rozvrhy směn pro zaměstnance a plánování optimálních tras v dopravě po fungování moderní kanceláře, kde bude přiřazovat místa u stolů podle aktuálních projektů a optimální volby spolupracovníků. Takové fungování predikuje právě zmiňovaná bílá kniha agentury PAC a předjímá zánik klasické kancelářské práce.
Podle poslední studie patří mezi největší problémy pro zařazení umělé inteligence do společností (pokud vynecháme právní náležitosti) nedostatečná nabídka již předpřipravených systémů s vestavěnou umělou inteligencí. To je zásadní překážka pro 61 procent dotazovaných. Druhým problémem jsou samotná kultura firmy a vnitřní procesy (52 %). Přitom polovina dotázaných začala nějakým způsobem řešit implementaci a v dalších dvou letech by mělo toto číslo stoupnout až na 70 procent. Mnoho firem čeká s implementací na zkušeného dodavatele, který bude mít solidní a relevantní případové studie přímo z praxe.
Firmy potřebují začít rozvíjet vizi svých budoucích pracovišť
Analytikové PAC předpovídají, že tempo změn se bude od současnosti do roku 2025 i nadále zrychlovat a ovlivní všechny aspekty pracoviště budoucnosti. Umělá inteligence již dnes zvládá stále více úkolů a začíná mít dalekosáhlý dopad na téměř všechny rysy pracoviště i způsob života a práce zaměstnanců.
„Mají-li firmy všech velikostí vyhovět potřebám dnešních pracovníků z různých generací, z nichž každý má odlišné potřeby a očekávání, musejí už nyní plánovat a investovat do strategie pro pracoviště budoucnosti,“ říká Ramanan Ramakrishna, ředitel inovací a portfolia služeb v oblasti Fujitsu EMEIA.