Klíčem podnikového úspěchu je transformace. Ovšem pro organizace, u nichž je kladen příliš velký tlak na rozpočet na to, aby mohly být provedeny nutné změny a upgrady, nepřicházejí transformační iniciativy, mající formu „velkého třesku“ v úvahu.
Pokroky lze ovšem činit stále, neboť existuje mnoho dynamických IT iniciativ, které mohou být rozjety za relativně skromné náklady, a přesto s sebou mohou přinášet rychlé a smysluplné výhody.
Jestliže vaše organizace potřebuje nastartovat, aniž by bylo třeba sahat na rezervy, pak může vyzkoušet některý ze sedmi nápadů, jež mohou přinášet značně velké plusy i při napjatém rozpočtu.
1. Ponořte se do datové analytiky
Vysoce kvalifikovaní vědci v oblasti dat se hledají těžko a při zaměstnávání si mohou naporoučet prémiové mzdy. Levný vstup do světa podnikové analýzy je naštěstí možný, a to díky nástrojům AutoML. Automatizací end-to-end procesu aplikace strojového učení na problémy v reálném světě umožňuje AutoML uživatelům podnikové sféry, kteří nemají žádné formální odborné znalosti v oblasti dat, vytvářet inteligentní modely pomocí vysoce kvalitních diagnostických a prediktivních analytických nástrojů.
„Existuje mnoho produktů a společností, které tuto technologii samy přikládají a činí ji přenosnou nebo jako cloudovou službu,“ říká Dokyun Lee, odborný asistent obchodní analýzy na Tepper School of Business na Carnegie Mellon University. "Je to rychlé, přesto to může odhalovat mnohé."
Organizace, které již mají zavedený systém business intelligence (BI), by měly vyhodnotit své investice, aby určily, jak a do jaké míry obchodní týmy tuto technologii používají.
2. Přehodnoťte IT procesy
Hodnocení IT procesů může pomoci identifikovat zásadní neefektivnosti současných postupů. Jako nízkorozpočtová iniciativa s nízkými nároky na technologie a potenciálně velkou návratností se může hodnocení IT procesů významně vyplatit, a to odhalením potenciálních možností zlepšení IT procesů.
Aby bylo možné zefektivnit operace, mělo by hodnocení IT procesů odhalit a zmírnit neefektivnost. „Když lidé dělají věci – ať už to je cokoli – poznamenejte si každý krok,“ radí Roy Atkinson, hlavní analytik skupiny HDI Research. "Poté posuďte, které kroky jsou naprosto nezbytné a které jsou vedlejší nebo by mohly být provedeny jednodušším způsobem."
Mnoho IT procesů se objevuje organicky v průběhu času, aniž by došlo k předvídání účinnosti. „Procházíme procesem téměř bez přemýšlení nebo jen proto, že nám někdo řekl, abychom to udělali tímto způsobem,“ vysvětluje Atkinson. Pokud jsou stávající procesy logicky přehodnoceny, náhle se zobrazí zkratky a možnosti zjednodušení. „Jednou jsem byl zapojen do projektu IT, který zkrátil jeden postup z 37 kroků na šest,“ vzpomíná, „jen proto, že jsme přemýšleli o tom, co děláme.“
3. Vyviňte bezpečnostní školení zaměstnanců, které skutečně funguje
Příčinou většiny případů kybernetických útoků a úniků dat jsou prosté lidské chyby. Vzdělávání zaměstnanců o tom, jak rozpoznávat a řešit hrozby přicházející prostřednictvím e-mailu, sociálních médií a dalších kanálů, posílí stávající bezpečnostní opatření za relativně nízké náklady. „Váš personál a zaměstnanci nejsou slabým článkem; je to první obranná linie v zabezpečení vaší IT sítě,“ říká Chelsea Brownová, nezávislá bezpečnostní poradkyně.
Mnoho iniciativ v oblasti podnikového zabezpečení vzdělávání bohužel mate netechnické zaměstnance, kteří často nedokážou plně pochopit významy skryté v komplexních termínech a pokynech. „Školení vašich zaměstnanců v oblasti jejich soukromí a zabezpečení je přirozenou a komfortní volbou, která nejenže zvyšuje celkovou podnikovou bezpečnost, ale umožňuje zaměstnancům lépe se přizpůsobit změnám a implementacím zabezpečení v budoucnosti,“ vysvětluje Brownová.
Dosažení těchto cílů vyžaduje nový přístup k školení o bezpečnosti. „Když se postupy v oblasti bezpečnosti a soukromí stanou přirozenými a jsou součástí každodenního života, je snadné přejít do podrobnějších procesů, jako je zabezpečení vzdáleného pracovního prostředí,“ říká Brownová.
4. Zahajte iniciativu obchodní spokojenosti
Implementace procesu pravidelného měření a hodnocení spokojenosti podniků s IT službami je nízkonákladová iniciativa s vysokými zisky, kterou mnozí vedoucí IT přehlíží, říká Carlene McCubbinová, ředitelka výzkumné skupiny Info-Tech Research Group, zaměřující se na CIO a vedení.
„Pokud nemáte jasnou představu o potřebách vašich zúčastněných stran, letíte naslepo,“ varuje. McCubbinová podotýká, že dokonce ještě před pandemií uvedlo 74% vedoucích podnikových pracovníků dotazovaných její firmou, že věří tomu, že existuje prostor pro zlepšení v tom, jak IT měří obchodní spokojenost.
Hodnocení spokojenosti s IT obecně vede k téměř okamžitým pozitivním výsledkům. „Když změříte obchodní spokojenost, pak vám data ukážou, že začnete výrazně překonávat své kolegy [z jiných podniků],“ říká McCubbinová. „Například Ken Platt, CTO ve společnosti Learning Resources, firmě zaměřené na vzdělávací hračky a učení, zaznamenal za tři roky nárůst spokojenosti manažerského týmu s IT o 18 procent,“ poznamenává.
Pečlivě navržené interní průzkumy a ankety mezi zaměstnanci mohou IT pomoci získat informace o tom, co firemní uživatelé skutečně potřebují. „Klíčem k úspěchu je využití relevantních údajů pro přechod z já myslím na já vím a v konečném důsledku i pro schopnost informování o strategiích a prokázání toho, jak jednáte na základě zpětné vazby,“ vysvětluje McCubbinová.
5. Zvažte tzv. Low-code vývoj
Low-code vývojové platformy (LCDP) využívají vizuálně orientovaný přístup k vývoji aplikací. Low-code přístup umožňuje vývojářům s různými úrovněmi schopností vytvářet webové a mobilní aplikace pomocí komponent typu „přesuň a táhni“ (drag-and-drop) a modelově řízené logiky skrze grafické uživatelské rozhraní. „Gartner popisuje LCDP jako prostředek demokratizace vývoje aplikací tím, že organizacím umožňuje nahradit vývoj aplikací v jazycích Java nebo .NET, a přesto stále umožňuje více přizpůsobení (kustomizace) než komerční běžně dostupné nebo SaaS aplikace,“ vysvětluje Aflal Asker, konzultant firym DMW Group, zaměřené na management consulting.
LCDP platforma, jako například Microsoft Power Apps nebo OutSystems, může být využita k řešení obchodních problémů s velkým dopadem, říká Asker. „Při správném používání může low-code vývojová platforma zrychlit vývoj aplikací a pomoci organizacím na jejich digitální cestě,“ uvádí dále.
Tento přístup nabízí několik dalších významných benefitů. „LCDP výrazně zkracuje životní cyklus vývoje softwaru v porovnání s ručním kódováním pro běžné případy použití,“ říká Asker a dodává, že některé platformy „zajišťují, že ve chvíli, kdy jsou aplikace vytvářeny, jsou plynulé na desktopech, ale jsou také dobře vykreslovány na mobilních obrazovkách, což zajišťuje bohatost a konzistentnost uživatelského zážitku bez ohledu na zařízení.“ Možnosti licencování formou předplatného, nabízené několika různými prodejci, navíc mohou minimalizovat prvotní náklady, dodává.
6. „Upište se“ cloudu
Přechod do cloudu znamená platit za služby teprve tehdy, když jsou používány, a mít flexibilitu škálovat on-demand, tedy na požádání.
„Nová řešení, implementovaná s využitím on-premise infrastruktury, musejí být plánována, objednávána, dodávána, nastavována, testována a implementována jak na straně infrastruktury, tak na straně řešení, kde často dochází ke zpožděním,“ říká Sherry Thompsonová, viceprezidentka globální konzultační firmy HGS Digital, zabývající se cloudovými praktikami při podnikání a konzultacemi v oblasti byznysu. Cloudová služba nabízí zdroje na požádání v rámci modelu pay-as-you-go.
„To umožňuje přístup k infrastrukturním službám v reálném čase a snižuje dobu nutnou k implementaci z týdnů nebo měsíců na pouhé hodiny nebo dny,“ vysvětluje. „Navíc vám cloudová řešení umožňují převést svoje kapitálové náklady na náklady provozní, což znamená předvídatelnější útraty.“
7. Zefektivněte zdlouhavé úlohy pomocí RPA
Zvláštní věcí na robotické automatizaci procesů (RPA) je, že tato technologie ve skutečnosti nepoužívá žádné fyzické roboty. Místo toho tato technologie konfiguruje software tak, aby fungoval jako robot, emuluje akce člověka, který spolupracuje s digitálními systémy, aby provedl obchodní proces. V praxi se software RPA používá k částečné nebo úplné automatizaci lidských činností, které jsou manuální, založené na pravidlech a opakují se.
Softwarový robot RPA nikdy nespí a nedělá chyby. Pro většinu podniků, zejména v oblasti finančních služeb a zdravotnictví, je RPA nejlepší z levných IT iniciativ, říká Kyle Hutchins, seniorní ředitel pro technologickou praxi manažerské a technologicky-poradenské společnosti West Monroe. „Software RPA vyzrál ve svých schopnostech a existuje spousta možností dodavatelů s příznivými licenčními strukturami, kdy získáte velkou hodnotu za investici ve výši menší než 50 000 dolarů,“ poznamenává.
RPA je zvláště efektivní při poskytování hodnoty pro back-office operace, kde jsou úkoly obvykle manuální, únavné, náchylné k chybám a velkoobjemové. „Jde například o ověřování vkladů pro finanční instituce nebo porovnání smluv a validaci pro pojišťovny," vysvětluje Hutchins. Hodnota návratnosti investic (ROI) závisí na jejím použití, ale není neobvyklé vidět více než 100% návratnost investic, z velké části vytvořenou tím, že zaměstnanci mohou odkládat každodenní úkoly a soustředit se na komplexní činnosti zaměřené na zákazníka, říká. „RPA často vidíme jako taktický, působivý způsob, jak začít digitálně transformovat vaše podnikání.“
Rada na závěr
Upřednostňujte iniciativy zaměřené na příjmy – například projekty zaměřené na prodej a zákaznickou podporu. „Takové iniciativy nemusí být nutně levné, ale každý utracený dolar je zaměřen na udržení výnosů na ochranu podílu a generování výnosů na získání podílu,“ radí John Tweardy, šéf společnosti Deloitte Consulting pro technologickou strategii a podnikovou transformaci.