Nicméně jestliže vystavení externím silám řídí změny chování, potom se k jádru problému dostanete pouze tehdy, když změníte ono vystavení. Svým průzkumem Pentlandova laboratoř ukazuje, že sociální vlivy – třeba znalost toho, že ostatní jsou odměňováni za dobré chování jako je jízda do práce na kole – je více než třikrát efektivnější než prosté obdržení odměny na individuální bázi.
Takové vlivy pomohly například válečným veteránům vyrovnat se s posttraumatickou stresovou poruchou. Tito lidé vidí svoje kolegy, kteří jsou aktivnější a lépe se socializují, takže se sami rozhodnou se svou situací něco dělat. Další možnosti využití ve vysoce individualizovaném systému zdravotní péče v USA se však objevují velmi pomalu.
2. Sociální sítě: pro nejlepší výsledky spojte podobně smýšlející lidi
Jasným zdrojem sociálního ovlivňování jsou samozřejmě sociální sítě, jejichž rychlý růst poukázal na schopnost vzájemných anonymních interakcí ovlivňovat chování. To proto, že sociální sítě vytváří tzv. „slabé vazby“ (jak je nazývá Damon Centola z MIT), které navzdory svému názvu ve skutečnosti zvyšují míru šíření chování a myšlenek. V době arabského jara jste v dotčených zemích možná neměli „facebookového přítele“, ale garantujeme vám, že přátelé přátel tam byli určitě. Jinými slovy, svět je prostě malý.
Podle Centoly však změna chování jako důsledek vlivů sociálních sítích nefunguje tak jednoduše. Důvodem je rozdíl mezi tzv. jednoduchými a komplexními nákazami. Oznámit vám, že je kouření špatné, vyžaduje jediný kontakt (jednoduchá nákaza), ovšem abyste na základě sociálních vlivů přestali kouřit, je takových kontaktů potřeba mnohem více (komplexní nákaza). Slabými vazbami randomizované sítě mohou být šířeny informace, ale pokud jde o změnu chování, je zmizení spojujících vazeb pouze otázkou času.
Odpověď, kterou Centola našel s využitím infrastruktury online fitness programu MIT, leží v propojení uživatelů do „sousedů“ na základě konceptu homofilie, tedy „lásky ke stejnému“.
U uživatelů tohoto programu byla větší pravděpodobnost přijetí nové funkcionality – v tomto případě systému sledování kalorií a cvičení, který nabízel pohled na hmotnost uživatele v reálném čase – pokud ji přijali i uživatelé stejného pohlaví a/nebo podobného věku a BMI.
Mezi strategické důsledky těchto zjištění řadí Centola poskytování motivace k sociálním interakcím, provádění analýzy mínění o sdílených informacích pro přepracování budoucích zpráv a opakované kontaktování lidí, se kterými se chcete spojit. (Centola pomáhá webu PatientsLikeMe analyzovat data jeho 130 tisíc uživatelů, kteří se spojují s lidmi s podobnými zdravotními problémy.)