Jestliže rok 2020 něco naučil technologické lídry, pak to bylo očekávat neočekávané. A to kvůli tom, jak si koronavirus na podnicích po celém světě vybíral svou velkou daň. Ale CIO stále mají co dělat a řídí tak digitální strategii, která přináší novou zkušenost pro zaměstnance i zákazníky.
Trendy, které se objevily ve druhé polovině roku 2020, naberou v roce 2021 na tempu a rychlost: přechod na cloudový software, virtuálních řešení a automatizaci, a to vše doplněné o analytiku pro měření efektivity těchto řešení. S tím, jak pracovníci vstupují do druhého roku pandemie, nelze podceňovat důležitost kultivace kvalitního modelu hybridní práce, který bude podporovat nadprůměrné zaměstnanecké zážitky (EX, employee experience).
„Pracovní kultura a zkušenosti zaměstnanců se navždy změnily, ať se nám to líbí nebo ne, díky čemuž jsou ti CIO, kteří mohou bez problémů umožnit nové zkušenosti, majákem pro talenty,“ napsal Forrester Research ve svých předpovědích CIO 2021. „Ve společnostech, které neposkytují skvělé zážitky, budou zaměstnanci odcházet, nebo, a to v horším případě, zůstanou a nebudou výkonní.“
Korporátní lídři uvádějí čtyři zásadní trendy, které ovlivní jejich digitální strategie v roce 2021.
1. Přepracované pracoviště a najímání talentů
Firemní kanceláře budou nově přepracovány jako fyzické huby sociálních sítí, říká Jo Deal, vedoucí oddělení lidských zdrojů společnosti LogMeIn.
Lidé, kteří od března pracovali na dálku, očekávají, že budou méně upoutáni na svou kancelář, budou mít flexibilnější pracovní dobu a budou trávit méně hodin dojížděním, což má dopad na počet fyzických kancelářských prostor, které společnosti drží. Spíše než dojíždět pět dní v týdnu mohou pracovníci chodit na půl dne nebo jen jeden den v týdnu na schůzky, spolupráci a kontakty. Společnosti začlení více satelitních kanceláří v různých geografických oblastech, čímž se sníží stopy centrály v oblastech s vysokými náklady.
Progresivní organizace využijí hybridní pracovní příležitost k využití různorodého fondu talentů a budou mít otevřenou mysl na to, kde najímají nové role a udrží si špičkové talenty tím, že se přizpůsobí touze lidí žít tam, kde jim to vyhovuje, říká Deal. Aby splnily tuto výzvu, najímají podniky „ředitele pro vzdálené práce“ (head of remote), který koordinuje kompenzace, výhody, daně, zákony o práci na dálku a zkušenosti zaměstnanců, říká Deal. Nebo vytvoří výbor pro vzdálenou práci složený z generálních ředitelů, CFO, CHRO a dalších vedoucích, jak to udělal LogMeIn. "Je to opravdu složité, dělat to dobře," dodává Deal.
2. Digitalizace pohání model hybridní práce
Na tahu jsou CIO, aby poskytli technologii, která může podporovat hybridní pracovní modely, což znamená instalaci nástrojů SaaS pro videokonference, sdílení souborů a digitální nástěnku, spolu s řešeními rozšířené a virtuální reality (AR / VR), která podporují schůzky zaměstnanců, ukázky pro zákazníky a další kriticky důležité prvky spolupráce.
CIO zároveň musejí investovat do kancelářských „hotelingových“ aplikací, které vzdáleným pracovníkům a návštěvníkům umožňují rezervaci místa u stolu, společně s nástroji pro sledování kontaktů kvůli Covid-19 za účelem vyšší bezpečnosti zaměstnanců, říká CIO společnosti Nutanix Wendy Pfeifferová, která hodnotí několik takových řešení. Poslední zmíněné „cvičení“ zatěžuje organizace nutností hledání řešení, které souvisejí s regulacemi soukromí, říká Pfeifferová.
V roce 2020 CIO zavedli mnoho z těchto řešení do svých technologických balíčků, když přeorganizovali své digitální agendy. Očekávejte, že vedoucí IT oddělení zlepší způsob, jakým jsou tyto nástroje integrovány do celého podniku, protože znovu přehodnotí způsob, jakým se pracuje v roce 2021, a vytvoří novou provozní efektivitu.
Trh pro technologická řešení spolupráce je horký, o čemž svědčí nabídka společnosti Salesforce.com, která chce za neuvěřitelných 27 miliard dolarů koupit Slack. To znamená, že si CIO budou dělat starosti s tím, co to znamená pro jejich IT portfolia, říká CIO SurveyMonkey Eric Johnson. Například co když M&A omezuje inovace softwaru, který licencují?
Ředitelé IT se musí postarat o to, aby „nedali příliš mnoho vajec do jednoho košíku,“ říká Johnson. „Svět spolupráce se pod námi posune docela rychle.“
Kdo se vrací do práce a jak, to patří mezi problémy, které ovlivňují rozhodování v hybridních pracovních prostorech. Fyzické pracovní prostory, plánování nemovitostí a lidské zdroje - to vše přispívá k řízení hybridní pracovní síly.
3. Kybernetická bezpečnost s nulovou důvěrou
Všechny digitální nástroje a vzdálená připojení přidávají na dalším velkém bezpečnostním dilematu.
Podniková síť byla natolik tvrdá, aby chránila před talentovanými hackery národních států nebo individuálními přidruženími, ale s datovým přenosem přes firewall do vzdálených lokalit přijali CIO bezpečnostní modely „nulové důvěryhodnosti“, které údajně zacházejí s každým připojeným zařízením – stolním počítačem, notebookem, tabletem, routerem či telefonem – jako s potenciální hrozbou, říká Johnson. Je to rozdíl v měřítku; kde síť kdysi měla omezený prostor, je nyní mnohem dynamičtější a náchylnější k zneužití: od lidských chyb po agresivní útoky.
"Síť se stala internetem někoho jiného z jejich domu," říká Johnson. "Je to stále náročnější." Dodává, že ředitelé IT musí vyvážit obavy o zabezpečení a zajistit, aby zaměstnanci mohli zůstat produktivní. Řešení jednotného přihlášení a technologie správy držení těla zařízení spolu s řadou strojového učení (ML) a nástrojů kybernetické bezpečnosti využívajících umělou inteligenci zůstávají ve výzbroji CIO kritickými zbraněmi.
Žádná ochrana však není dokonalá: Svědčte o nedávném narušení u společnosti FireEye, jejímž hlavním účelem je ochrana korporací a lov padouchů. To stačí na to, aby to zchladilo většinu CIO a CISO.
4. Inteligentní automatizace
V roce 2020 většina CIO koupila nebo postavila řadu technologií ML, umělé inteligence (AI), robotické automatizace procesů (RPA), těžby procesů a technologií s nízkým kódem za účelem automatizace obchodních procesů.
Ředitel pro digitální a informační informace společnosti Aflac Rich Gilbert to ví, protože byl jedním z nich, a přinesl spoustu nástrojů, které můžete nést ve všem, od nástupu a registrace až po služby následné péče, které pojišťovna poskytuje.
Ale v roce 2021 a dále se společnosti budou statečně snažit tyto technologie sjednotit a vytvořit inteligentní strukturu, která automatizuje řízení pracovních procesů. „V minulosti se jednalo o samostatné nástroje, ale nyní se staly hlavním proudem a uvidíme, jak se budou společně používat v širokém měřítku,“ říká Gilbert. „Právě sbližování těchto technologií bude mít vliv.“
Výzkum naznačuje, že na tom něco bude. Sedmdesát tři procent z 320 dotázaných vedoucích pracovníků uvedlo, že se jejich organizace vydaly na cestu inteligentní automatizace, což je 58% nárůst oproti počtu zaznamenanému v roce 2019, podle nového výzkumu společnosti Deloitte.
„Vzhledem k rozšířené vzdálené práci a konfiguraci potřebné k zabezpečení pracovišť je zvýšení automatizace mezi pracovními silami téměř samozřejmostí,“ napsali odborníci.
Závěr
CIO, kteří si mysleli, že by se jejich práce mohla zjednodušit s tím, jak si ostatní šéfové a vysoce postavení zaměstnanci postupně zvyknou na pandemickou situaci, mají další výzvu.
„Covid-19 bude v roce 2021 stále narušitel,“ říká Gilbert. „CIO, kteří rozšiřují digitalizaci a zrychlují hodnotu a pomáhají přebudovat svoje společnosti si udrží svůj politický kapitál.“
Zajímají vás informační technologie a chcete získat nadhled?
Odebírejte náš Newsletter, který posíláme zpravidla dvakrát do měsíce a který obsahuje výběr unikátních článků nejen našich autorů, ale také ze sítě mezinárodního vydavatelství IDG.
» Přihlaste se zdarma! [Odběr můžete kdykoli zrušit]