Minulý rok nabídl nové výzvy a příležitosti vedoucím pracovníkům ve všech odvětvích.
Co se dozvíte v článku
- 1. Digitální transformace nabrala závratnou rychlost
- 2. A návratnost musí probíhat rychleji
- 3. Flexibilita v IT stacku je kritická
- 4. AI je mainstream
- 5. CIO musí vést v oblasti bezpečnosti
- 6. Technologie musí nahradit nedostatek zaměstnanců
- 7. Automatizace musí přinášet také výhody
- 8. UX je rozlišovací prvek
- 9. Je v pořádku – dokonce dobré – že se „osobní“ a „profesionální“ nyní překrývá
- 10. Myslete na lidi, ne na lokaci
- 11. Hybridní kancelářská spolupráce zůstává stále nedokončenou prací
- 12. Kultura je klíčová pro nábor a udržení technických talentů
Díky tomu se CIO pohybovali rychleji než kdy dříve, aby udrželi krok s trendy na trhu, měnícími se ekonomickými prognózami, potřebami v oblasti talentů a obchodními požadavky.
S koncem roku 2022 jsme požádali vedoucí IT oddělení, aby se podělili o své myšlenky o tom, co je naučilo předchozích 12 měsíců. Tady jsou jejich odpovědi.
1. Digitální transformace nabrala závratnou rychlost
Probíhá závod o další digitalizaci operací a využití technologií pro inovace a obchodní transformaci. To je trendem již léta, ale CIO zjistili, že tempo, kterým oni a jejich týmy musejí poskytovat digitální transformaci, se zrychlilo ještě více.
Nedávný průzkum společnosti Bain & Co. mezi 1 400 obchodními lídry zjistil, že 85 % uvedlo, že „narušení bude v příštích pěti letech pokračovat ve svém prudkém tempu nebo se dokonce zrychlí“.
Pokud to ještě nebylo jasné, rok 2022 ukázal, že CIO musejí postupovat velmi rychle.
„Globální pandemie, jaká přichází jednou za století, geopolitická situace nebo neustále se vyvíjející očekávání zákazníků vyžadují, aby společnosti – velké i malé – a celá průmyslová odvětví rychle rozvíjely své obchodní modely a nutily je experimentovat za pochodu,“ říká Sanjay Macwan, CIO. a CISO společnosti Vonage. V důsledku toho „společnosti napříč všemi průmyslovými odvětvími potřebují strategický přístup k využití průniku cloud computingu, zabezpečení a důvěryhodnosti již od návrhu a dat k vytvoření exponenciální hodnoty při vhodném řízení rizik kybernetické bezpečnosti“.
2. A návratnost musí probíhat rychleji
CIO musí nejen rychleji dodávat transformační technologie, ale také dostali zprávu, že jejich kolegové z řad výkonného managementu chtějí dosáhnout ještě rychlejší návratnosti.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
„Časové rámce návratnosti investic se skutečně zkracují,“ říká Stuart Carlaw, vedoucí výzkumu ve společnosti ABI Research. „Předchozí pozornost byla věnována 18, 24 a 36měsíční návratnosti, ale nyní mnoho našich kontaktů uvádí, že šestiměsíční časové rámce ROI jsou tím, co rozhoduje. Důležité je také prokázat schopnost splnit tyto časové rámce před [schválením] projektu.“
3. Flexibilita v IT stacku je kritická
Po více než deseti letech budování agility do technologických týmů přijetím agilních a DevOps metodologií a upřednostňováním schopnosti pivotování tráví CIO více času vytvářením flexibility v rámci svého podnikového IT prostředí.
Pro Rosie Rivelovou, CIO BigCommerce, to znamená více komponovatelné architektury.
„Pro technologii, která řídí naše podnikání, musí technologie, které se neliší, přijít co nejrychleji, takže se snažím stavět komponovatelným způsobem s balíčkovými řešeními a vestavěnými rozhraními API, která vytvářejí komponovatelnost a flexibilitu, kterou potřebujeme,“ říká. „Obchodní modely se vyvíjejí a my musíme být dostatečně flexibilní, abychom se s nimi vyvíjeli; komponovatelnost mi umožňuje poskytnout technologický stack, který může podporovat různé obchodní modely.“
Analytici z výzkumné firmy Gartner podobně viděli hodnotu komponovatelnosti v roce 2022 a uvedli, že jejich výzkum předpověděl, že v roce 2022 vedoucí pracovníci v podnicích s vysokou komponovatelností očekávají průměrný růst tržeb o 7,7 % ve srovnání s pouhými 3,4 % v podnicích s nízkou komponovatelností.
4. AI je mainstream
Umělá inteligence, stejně jako komponovatelnost, se dostala do hlavního proudu a stala se klíčovým faktorem pro úspěch v roce 2022. Čísla ze zprávy Deloitte o stavu umělé inteligence v podnicích z října 2022 svědčí o tom, že 94 % dotázaných vedoucích firem uvedlo, že umělá inteligence je pro úspěch zásadní.
„Praktická řešení umělé inteligence se objevují v některých z nejrutinnějších a často se vyskytujících podnikových pracovních postupů a umožňují bohatší zkušenosti zákazníků a zaměstnanců,“ říká Macwan a dodává, že takové použití umělé inteligence „se stává minimálním standardem“.
Dodává: „Stejně jako si nedokážeme představit, že by žádná společnost fungovala bez notebooků a chytrých zařízení jako nástrojů pro zaměstnance, začínáme vidět, jak řešení AI pronikají do všech druhů pracovních toků napříč podniky. Pro CIO a všechny technologické a obchodní lídry by tato takzvaná „rutinnost“ umělé inteligence měla být skutečně vzrušující a v nadcházejících letech musí najít praktičtější způsoby, jak umělou inteligenci využít.“
5. CIO musí vést v oblasti bezpečnosti
Kybernetická bezpečnost byla pro CIO vždy problémem, ale v roce 2022 vyskočila na první místo v mnoha seznamech priorit CIO. Letošní průzkum State of the CIO zjistil, že zvýšení ochrany kybernetické bezpečnosti bylo v roce 2022 hlavní iniciativou podniků, která řídila investice do IT, před strategickými otázkami, jako je zvýšení provozní efektivity (č. 2 na investičním seznamu) a zlepšení zákaznické zkušenosti (na třetím místě).
„Útočná plocha je komplexnější než kdykoli předtím. Proto musíme zajistit, aby kancelář CIO byla umožňujícím nástrojem a zároveň i nadále investovat do lidí, nástrojů a procesů ke zmírnění těchto komplexností,“ říká Carl Froggett, CIO společnosti Deep Instinct. „Vzhledem k rychlosti změn již nestačí reagovat na situaci; musíte v první řadě zabránit tomu, aby k tomu došlo, než neustále reagovat.“
6. Technologie musí nahradit nedostatek zaměstnanců
Minulý rok byl svědkem některých nízkých čísel nezaměstnanosti a také vysoké míry odchodu lidí, což vyvolalo tlak na CIO, aby našli více způsobů, jak využít technologii ke zmírnění krize, říká Carlaw.
„Nedostatek pracovních sil podporuje přijetí technologií. Dříve by společnosti zvažovaly automatizovaná řešení, pokud by mohly nahradit sedm až 10 lidí. Letos jsme byli svědky toho, že se toto množství zmenšilo téměř o jednu osobu,“ říká a dodává, že tento trend výrazně posílil používání co-botů, automatických vozidel, AI a dalších technologií produktivity, které buď rozšiřují lidskou pracovní sílu, nebo ji úplně nahrazují.
7. Automatizace musí přinášet také výhody
Stejně jako je automatizace důležitá pro zvýšení produktivity a snižování nákladů, říkají CIO také to, že mají za úkol využívat automatizační iniciativy k urychlení transformace procesů.
Carrie Rasmussenová, CIO společnosti Ceridian, toto ponaučení ze zřetele neztratila. Podle ní musí automatizační iniciativy nejprve zajistit, aby samotné procesy byly účinné a efektivní, než budou automatizovány. Pak musí také poskytnout nějakou „dlouhodobější hru, abychom byli lepší v tom, co děláme,“ říká.
„Existují správné a špatné způsoby automatizace,“ říká Rasmussenová. „Automatizace se příliš často prodává jako něco, co sníží náklady. Místo toho by to mělo být vnímáno jako něco, co zvyšuje hodnotu.“
8. UX je rozlišovací prvek
V minulém roce také nabyly na důležitosti zákaznické zkušenosti a zkušenosti zaměstnanců – již tak jedny z hlavních proiorit – s tím, jak se konkurence v ubývající ekonomice „zahřívá“, soutěž o talenty zůstává vysoká a frustrace se hromadí kvůli chybným, neosobním digitálním připojením tolerovaným během vrcholu pandemie.
Rivelová z BigCommerce skutečně uvádí zvýšené zaměření na zkušenosti jako jeden ze svých hlavních přínosů od roku 2022 a poznamenává, že „zkušenost je skutečně to, co nás odliší“.
Rivel říká, že IT oddělení musí vytvářet a podporovat pracovní zkušenosti, které uspokojí zaměstnance (včetně nich samotných), ať jsou kdekoli. Její tým to dokázal částečně implementací walkup kiosků a dalších samoobslužných možností a také implementací platforem, které podporují virtuální interakce a spolupráci zaměstnanců. Zaměřují se také na cesty uživatelů a personalizaci kontaktních bodů pro pracovníky i zákazníky.
9. Je v pořádku – dokonce dobré – že se „osobní“ a „profesionální“ nyní překrývá
Pracovníci na všech úrovních v mnoha organizacích, ne-li ve většině, museli během několika posledních let propojit svůj osobní a profesní život, když procházeli lockdowny a dalšími politikami z období pandemie. Amy Evinsová, výkonná viceprezidentka a CIO společnosti LPL Financial, má díky tomu některé nové perspektivy.
„Vyrostla jsem v těžké firemní kultuře: Nepřenášeli jste [v ní] své rodinné situace do práce,“ říká Evinsová. Když se musela starat o osobní nebo rodinné potřeby, řešila je tiše. „Ale teď je tu vzájemné povědomí. Znáte rodiny lidí, protože pracovali doma. Teď víte, jestli ti lidé mají kočku. Je tu nová úroveň osobního spojení. Buduje to jinou vrstvu respektu a důvěry. Buduje těsnější vztahy.“
10. Myslete na lidi, ne na lokaci
Monique Dumais-Chrisopeová, senior viceprezidentka a CIO Encore Capital Group, říká, že také přijala některé nové pohledy na vedení, které klade větší důraz na lidi.
„Musela jsem se hodně vzdělávat v organizačním designu zaměřeném na člověka,“ vysvětluje. „S návratem do kanceláře, hybridními trendy a požadavky zaměstnanců na větší flexibilitu bylo docela náročné zjistit, konkrétně pro IT, jaký je ten správný model. Sledovala jsem velké technologické společnosti, které nabízely 100% práci na dálku, pak to najednou odvolaly a zkušenost zaměstnanců byla hrozná.“
Stejně jako mnoho jiných manažerů, i Dumais-Chrisopeová vyslechla jak ty zaměstnance, kteří upřednostňují práci na dálku, tak ty zaměstnance, kteří mají rádi osobní interakce se členy týmu v kanceláři. Říká, že tyto rozdílné body vytvářejí pro většinu z nás „docela hlavolam, jak najít správnou rovnováhu“.
To ji zase přivedlo k designu organizací zaměřenému na člověka, na rozdíl od tradiční myšlenkové školy zaměřené na umístění. „Dokázala jsem to využít a aplikovat to na flexibilnější hybridní přístup pro můj technologický tým a mám pocit, že si tu rovnováhu užívají.“
11. Hybridní kancelářská spolupráce zůstává stále nedokončenou prací
Po třech letech Evinsová říká, že si uvědomuje, že se všichni stále snaží přijít na to, jak nejlépe komunikovat a spolupracovat v tomto hybridním světě. Ano, existuje celá řada technologií, které pomáhají překlenout jakýkoli čas a prostor mezi kolegy, ale ve skutečnosti nereplikují rozhovory i příslovečného automatu na vodu.
„Myslím, že jsme to ještě nevyřešili. Máme textové zprávy a rychlé zprávy, ale není to totéž, jako se ptát [osobně]: ‚Máte chvilku na rozhovor?‘,“ říká. „Tento druh komunikace se v tomto hybridním světě ztratil a zatím jsme to nevyřešili.
Pište pro CIO Business World
Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři CIO BW?
Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu. Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz
12. Kultura je klíčová pro nábor a udržení technických talentů
V podobném duchu rok 2022 posílil mnoho CIO v tom, že musí technickému talentu nabídnout důvod mimo finanční kompenzaci, proč se k nim připojit nebo zůstat s nimi.
„Na najímání a udržení špičkových talentů CIO myslí vždy, ale letos se ukázalo, že je to obzvláště náročné kvůli přetrvávajícímu nedostatku IT dovedností,“ říká Ron Guerrier, CIO společnosti HP. „Kultura pracoviště více než kdy jindy pohání vaši schopnost získávat a udržet si kvalifikované IT talenty. Dlouhodobý posun k hybridní práci se zaměřil na týmovou kulturu, která přináší příležitosti jak pro pracovníky, tak pro zaměstnavatele. Kvalifikovaní pracovníci mají nyní přístup k rozšířené nabídce pracovních míst, která jim umožňuje upřednostnit typ prostředí, kde mohou dělat svou nejlepší práci.“
V důsledku toho Guerrier říká, že on a další CIO „musejí jít nad rámec pouhého soutěžení o platy a tituly a skutečně vynaložit koncentrované úsilí na vybudování kultury inkluzivity a integrace pracovního a soukromého života v rámci našich IT týmů“.
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.