Jak si udržet svou aktuální práci nebo jak získat lepší v době, kdy je najímání nových zaměstnanců na bodu mrazu a rozpočty jsou trvale stažené? Následujte těchto 12 pravidel.
Některé z níže uvedených tipů jste už pravděpodobně slyšeli dříve. Být seznámen s obchodními plány a s tím, jak může technologie zlepšit hospodářský výsledek, je ale důležitější než kdy dříve. Stejně tak se rozšiřuje vaše portfolio IT dovedností. Zlepšování se v ovládání cloudu a ve správě dat vám pomůže zajistit si pozici v rapidně se měnícím pracovním prostředí. Měli byste také vyhledat a oslovit nejen vaše kolegy odnaproti, ale také další spolupracovníky v rámci celé organizace nebo brát nepříjemnou práci, kterou nikdo jiný nechce. Eventuálně to může znamenat dokonce opuštění komfortu velké společnosti a začít pracovat na svém.
Ale pamatujte, že stát se „nepostradatelným“, může být i dvousečnou zbraní. Buďte příliš nepostradatelní a zjistíte, že se nemůžete posunout dál ze své aktuální pozice.
Tip číslo 1: Zjistěte si více o obchodech vaší firmy
Můžete být nejtalentovanější vývojář nebo systémový administrátor ve firmě, ale když nebudete vědět, co vaše společnost prodává nebo jaký servis nabízí, můžete velmi brzy přijít o místo.
První krok:
"Zjistěte si o své společnosti co nejvíce," radí Mark A. Gilmore, prezident a spoluzakladatel Wired Integrations – firmy zabývající se konzultací strategických technologií.
„Zeptejte se sami sebe, jak organizace vydělává peníze? Jaké jsou její silné a slabé stránky? Když pochopíte, jak firma funguje, můžete využít znalosti z vašeho oboru k jejímu vylepšení, což vás dělá cennějším a méně postradatelným,“ říká Gilmore a dodává, že je zároveň vhodné nedívat se na vše pouze z perspektivy IT.
Tip číslo 2: Hlídejte si hospodářské výsledky
Vaše práce není pouze držet dozor nad datovým tokem, ale také pomáhat vaší organizaci využívat technologie ke zlepšení firemního podnikání – zejména snižováním nákladů a zvyšováním efektivity.
Servery běží pouze na zlomek své kapacity? Pokud jste ještě nevirtualizovali své datové centrum, teď je ten pravý čas.
„IT odborníci se musí soustředit buď na oblasti, které snižují náklady, jako je virtualizace, cloud computing a konvergovaná infrastruktura nebo na oblasti, které pomáhají vytvářet zisk, jako jsou sociální média, mobilní marketing a SEO,“ říká Rick Mancinelli, úřadující partner IT konzultantů Cloud Computing Concepts.
Tip číslo 3: Držte svou hlavu v oblacích (cloudu)
Protože se tolik tradičních funkcí IT přesouvá do cloudu, který si každý podnik může objednat pouhým zavoláním, vaše firma nebude dále potřebovat nikoho na zapojování kabelů nebo řešení problémů s přístroji. Budou ale stále chtít někoho, kdo jim řekne, které služby jsou dostupné, které z nich stojí za pozornost a kterým by se naopak měli vyhýbat. Zapotřebí budou také lidé, kteří budou mít na starosti účastníky cloudu, zprostředkování smluv s poskytovateli a zasahování v případě problémů.
Tip číslo 4: Rozšiřte své technologické obzory
Kromě zlepšování znalostí ze svého vlastního oboru budou důvtipní IT profesionálové rozšiřovat své dovednosti také o další oblasti působnosti. Jestliže se vyskytne problém v některé z těchto oblastí a osoby, které jsou určené pro řešení daných komplikací zrovna nebudou přítomny, můžete to být právě vy, kdo přijde a zachrání situaci.
„Zaměstnanec, který je kvalifikovaný ve více než jedné oblasti, bude v případě propouštění o mnoho cennější,“ upozorňuje Dr. Issac Herskowitz, děkan Akreditované školy technologie na Touro College.
„Nejsnadnější způsob, jak rozvíjet své dovednosti (a udělat dojem na svého šéfa), je dobrovolně nabízet své služby i v jiných oblastech IT a mít informace o nejnovějších technických trendech,“ dodává Herskowitz.
Tip číslo 5: Učte své kolegy IT slangu a zlepšete se v business komunikaci
Chcete prolomit hranice mezi IT a obchodní sekcí nebo získat trochu náklonnosti? Začněte se sérií neformálních lekcí, kde zasvětíte méně zdatné spolupracovníky do nejnovějších technických trendů. Stejně tak se během konzultací můžete dozvědět něco o businessu.
Můžete se tak lépe seznámit s potřebami ostatních zaměstnanců a se způsobem jejich komunikace. Navíc si na vás šéf vzpomene, až bude potřebovat vysvětlit něco technického.
Tip číslo 6: Vyhýbejte se flákačům, najděte si učitele
"Pracujete s lidmi, kteří se rádi zdržují na obědě a končí v 5 nebo dříve? Neděláte pro svou kariéru příliš dobře," říká David Maxfield, autor knihy o změně pracovních návyků, které vás brzdí – „Změňte cokoliv: Nová věda osobního úspěchu.“
„Návyky, které vás mohou brzdit, jsou pravděpodobně povolené, tolerované nebo podporované ostatními,“ říká. „Využijte pozitivní tlak k tomu, abyste se obklopili tvrdě pracujícími přáteli, kteří sdílejí vaše kariérní cíle. Držte si zároveň odstup od kancelářských poflakovačů.“
Maxwell také radí, abyste si našli někoho zkušenějšího, kdo by řídil vaši kariéru správným směrem. „Najděte si důvěryhodného rádce, který vám pomůže orientovat se v možnostech profesního rozvoje v rámci vaší organizace.“