;

Zájem o webovou analytiku stále roste

11. 11. 2011

Sdílet

Organizace nejrůznějších typů stále častěji využívají internet jako prodejní kanál. V této souvislosti intenzivně hledají účinnější a přesnější metody analýzy chování zákazníků na svých webových stránkách. Výstupy těchto analýz umožňují zvyšovat konverzní poměr webu a přímo či nepřímo tak ovlivňují celkovou výkonnost společností. Do popředí se tak dostává webová analytika – dynamicky se rozvíjející obor, který pracuje s nástroji pro vyhodnocování rozsáhlých objemů dat a dokáže zvýšit výkonnost webů až o stovky procent. Roste proto také hlad po generaci analytiků, kteří jsou technicky zdatní a zároveň dokáží data nejen zpracovat, ale také vyhodnotit.

Firmy si stále více uvědomují, že právě web a jeho působení na zákazníka může být rozhodujícím faktorem pro jejich konkurenceschopnost. Současně se potýkají se záplavou dat, která ale sama o sobě nestačí pro lepší rozhodování. Firmy se proto poohlížejí i po vhodných nástrojích, které jim pomohou tato data uchopit. Roste zájem o nejrůznější oblasti business intelligence, webové analytiky, data či text miningu, hlasových analýz v call centrech a podobně. Hospodářská recese svým tlakem na efektivitu firem urychlila rozšíření těchto nástrojů a technologií - tento trend lze podle společnosti Optimics ve významné míře pozorovat i v tuzemsku.

„Klíčovým omezením ve firmách je obvykle kromě rozpočtu a technických možností těchto nástrojů také chybějící kvalifikovaná síla, která by dokázala s daty efektivně pracovat. Získat z nich odpovídající znalosti, hluboký vhled do věcné problematiky a následně je efektivně předat vedení firmy a formulovat doporučení pro byznys,“ říká Jiří Brázda, jeden ze zakladatelů společnosti Optimics.

Výsledkem toho je rychle rostoucí poptávka po nové generaci analytiků, často označovaných také jako weboví analytici. Ti pracující do hloubky s daty o chování návštěvníků na firemních webech, které se v dnešní době stávají mnohdy primárními kanály pro oslovení nových zákazníků. Tito analytici potřebují kromě schopnosti ovládat potřebné nástroje a efektivně pracovat s velkými objemy dat také širší přehled a určitý transdisciplinární přesah.

Jejich úkolem je dokázat vytěžit z dat věcné znalosti, které jsou podkladem pro manažerské rozhodování zejména na úrovni procesů souvisejících s marketingem a prodejem. Místo pouhého reportingu nabízí skutečné porozumění vzorcům chování zákazníků, které vede k odpovídajícím reakcím ve strategii firmy, dále k tvorbě taktických marketingových kampaní a následně i k lepším obchodním výsledkům.

„Tito noví analytici tedy musí rozvíjet více rozměrů svých schopností a zároveň efektivně kooperovat s celým ekosystémem firmy, typicky webový analytik úzce spolupracuje nejen se zaměstnanci v oddělení marketingu a IT, ale také s dalšími uživateli,“ dodává Jiří Brázda. Z toho vyplývá, že tito analytici jsou na trhu práce vysoce poptávanou, ale současně i nedostatkovou profesí.

Tento trend potvrzuje renomovaný americký pracovní portál indeed.com, podle nějž vzrostl za posledních šest let zájem o webové analytiky v USA více na šestinásobek. Tento nárůst je ve značném kontrastu zejména s tradičními pracovními pozicemi, jako je práce v oblasti marketingu, reklamě či webovém designu, které s menšími výkyvy buďto stagnovaly, nebo rostly maximálně v řádech desítek procent – viz přiložený graf.



Vývoj poptávky po webových analyticích za posledních šest let. Zdroj: Indeed.com, listopad 2011

Zájem ale rychle roste i v Česku. Firmy si začínají uvědomovat, že pro úspěch jejich podnikání je webová analytika klíčová a nedostatek kvalifikovaných odborníků na trhu práce pak organizace často řeší outsourcingem těchto služeb. Důležité pro webovou analytiku jsou i nejrůznější modely testování. Mezi ně patří třeba A/B testování srovnávající dvě verze webu s ohledem na to, která dlouhodobě podává lepší výkon, případně multivariantní testování s více verzemi menších částí  webu či také uživatelské testování. Při něm se přímo sleduje a vyhodnocuje člověk, který má za cíl provést na webu určitý úkon, jako třeba objednání produktu. S tím souvisí i funnel analýza, sledující kroky uživatele k požadovanému cíli, případně co jej na této cestě odradí. Samostatnou oblastí je pak zákaznická analytika, která umožní sofistikovaně rozdělit klienty firmy do skupin, které  mohou být následně oslovovány specifickým způsobem.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality