Zařízení, které umožňuje obejít standardy pro čistotu výfukových plynů, je údajně založené na softwarovém algoritmu. U některých modelů Volkswagen dokáže zjistit, že vůz prochází oficiálním měřením a zapne plné řízení emisí, avšak pouze na dobu testu.
Řada výrobců automobilů Volkswagen nevyjímaje stále větší měrou ve svých vozech využívají software a automatizaci, někteří pracují přímo na autonomních vozidlech.
Úřady odhalily utajovaný software poté, co nezávislá analýza, kterou provedli výzkumníci Univerzity západní Virginie ve spolupráci s nevládní Mezinárodní radou pro čistou dopravu, naznačila nesrovnalosti v naměřených hodnotách při emisních kontrolách.
Společnost Volkswagen údajně po konfrontaci s výsledky existenci podvodného softwaru připustila.
Podle prohlášení Úřadu na ochranu životního prostředí jsou modely Volkswagen a Audi se čtyřválcovými dieselovými motory z let 2009 – 2015 vybavené softwarem, který u některých škodlivých látek obsažených ve výfukových plynech klame emisní testy. Podle vyšetřování se problém týká 482 000 naftových osobních vozů prodaných v USA od roku 2008.
Jedná se o modely Jetta, Beetle, Golf a Audi A3 z let 2009 až 2015 a modely Passat z let 2014 a 2015. Při měření emisí tyto vozy splňovaly předpisy, avšak ve skutečnosti za běžných podmínek uvolňovaly do ovzduší v rozporu se zákonem až 40krát více oxidů dusíku.
Volkswagen byl vyzván, aby stav napravil a může čelit i správnímu postihu.