;

V podnicích se prosazuje IT podle volby uživatelů

18. 8. 2010

Sdílet

Výzkumy se zároveň zaměřily na rostoucí vliv, který dnešní poučení, technologicky zdatní koncoví uživatelé mají na firemní strategie IT po celém světě.

První z těchto výzkumných iniciativ – průzkum zpracovaný společností IDG Research Services – odhalila široké využití a přijímání spotřebitelských technologií, jako jsou například mobilní digitální zařízení iPhone a iPad, v podnicích a klíčovou roli, kterou v podpoře tohoto trendu sehrávají uživatelé. Druhá iniciativa, připravená radou Security for Business Innovation Council společnosti RSA, zkoumá tento jev hlouběji a zjišťuje, proč se tradiční modely, kdy veškeré využití technologií v podnicích řídí oddělení IT, rychle rozpadají. Tato zpráva nabízí také konkrétní doporučení, jak mohou vedoucí pracovníci v oblasti zabezpečení získat přehled o technologiích používaných uživateli a pracovat s riziky tak, aby vytvořili novou obchodní hodnotu.

„Trend směrem k využívání prostředků, jež nejsou kontrolovány podnikem, a k využívání sociálních sítí pro přístup k informacím a jejich předávání je nevyhnutelný,“ tvrdí David Kent, člen rady Security for Business Innovation Council a viceprezident společnosti Genzyme, který se specializuje na globální rizika a firemní zdroje. „Strkat před ním hlavu do písku nebo se mu vzpírat by byla chyba, vlna by vás pak smetla. Mnohem lepší přístup je tento trend připustit a vytvořit takové podmínky, aby pracoval ve prospěch podniku.“

Studie organizace IDG ukazuje, že podniky přijímají spotřebitelské technologie a opomíjejí rizika

Průzkum organizace IDG Research Services z června 2010, zadaný společností RSA, mezi téměř 400 bezpečnostními specialisty a výpočetními techniky s rozhodovacími pravomocemi ukazuje prudký nárůst přijímání spotřebitelských technologií v podnicích a odhaluje rostoucí roli, kterou při akceleraci tohoto trendu sehrávají koncoví uživatelé. Výzkum rovněž zdůrazňuje, že mnohé organizace značně podceňují přípravu na zvládání rizik spojených s tímto novým přístupem.

Ke klíčovým zjištěním patří:

  • 76 % vedoucích oddělení zabezpečení a IT je přesvědčeno, že vliv uživatelů na rozhodování o nákupu zařízení a aplikací v podniku vzrůstá.
  • Většinu rozhodnutí o starších technologiích, jako jsou stolní a přenosné počítače, sice stále provádí oddělení IT, v oblasti novějších spotřebitelských technologií však probíhají následující dynamické posuny:
    • Přes 60 % respondentů uvádí, že uživatelé mají určitý vliv na to, které typy smartphonů se nakupují, z toho 20 % nechává rozhodovat uživatele.
    • 52 % organizací umožňuje uživatelům podílet se na rozhodování nebo zcela rozhodovat o nákupu netbooků a 50 % uživatele zahrnuje do rozhodování o nákupu tabletů.
    • Uživatelé přispívají k rozhodování o nákupu dokonce i stolních a přenosných počítačů, a to v 35 %, respektive v 47 % společností.
    • O něco více než čtvrtina respondentů uvedla, že jejich společnosti v současné době zaměstnancům umožňují používání vlastních počítačů či mobilních zařízení k pracovním účelům.
  • Ve většině společností se uplatňují zásady zakazující nebo omezující připojování soukromých zařízení do firemní sítě. Téměř 60 % respondentů ovšem přiznalo, že k neoprávněným připojením do firemní sítě přesto stále dochází a 23 % z největších organizací zapojených do průzkumu dokonce zaznamenalo vážný únik či incident právě z tohoto důvodu.
  • Přes 80 % společností dnes v nějaké podobě dovoluje zaměstnancům přístup k webům sociálních sítí. 62 % z těchto společností již sociální sítě využívá jako prostředek externí komunikace se zákazníky a partnery.
  • Trend umožnit uživatelům širší přístup ke spotřebitelským technologiím vnímá většina respondentů jako pozitivní. Celých 63 % se domnívá, že využívání zařízení a prostředků, jako jsou netbooky, tablety, smartphony a sociální sítě, zvyšuje produktivitu zaměstnanců.
  • Řada společností není na tento trend plně připravena z bezpečnostního hlediska. Pouhých 11 % je přesvědčeno, že uplatňují odpovídající úroveň zabezpečení, která je přizpůsobena vzrůstajícímu přístupu ke spotřebitelským zařízením a aplikacím.
  • Pouze 22 % společností zapojených do průzkumu důkladně propočítává rizika spojená se spotřebitelskými technologiemi a aplikacemi před tím, než je uživatelé začnou používat pro pracovní účely. 38 % respondentů vyhodnocuje rizika v některých případech, jejich strategie však má mezery, a až 40 % účastníků prozkumu rizika neanalyzuje vůbec.
Našli jste v článku chybu?