Hlavní navigace

Uživatelé internetbankingu v ČR riskují. V čem dělají nejčastěji chyby?

15. 5. 2011

Sdílet

Banky toho pro prevenci útoků hackerů dělají mnoho, velká část zodpovědnosti je však i na straně uživatelů. Jak ukazuje výzkum Raiffeisenbank, ne vždy se však podle toho klienti chovají. Podle odborníků je jednou ze základních bezpečnostních zásad pamatovat si přístupové heslo do svého internetového bankovnictví, nemít ho nikde poznamenané a často ho měnit. To a mnohé další rady však někteří obyvatelé ČR příliš nedodržují.

•    Internetbanking aktivně využívá téměř 50 % respondentů průzkumu
•    Heslo si pamatuje 78 % uživatelů, 42 % z nich si ho vůbec nemění
•   Našli se i respondenti, kteří uvedli, že heslo pro internetové bankovnictví mají napsané na počítači (4,3 %) a že pro správu účtu využívají počítače v knihovnách a internetových kavárnách (2,5 %)

Odborníci uživatelům internetového bankovnictví doporučují dodržovat určité bezpečností zásady, díky nimž lze minimalizovat riziko zneužití účtu. Naprostým základem je, že byste měli důvěrné údaje, pokud si je zaznamenáváte, uchovávat na bezpečném místě, neprozrazovat je nikomu jinému, nesdělovat je po e-mailu ani sms a heslo nastavit tak, aby nebylo spojeno s osobními rysy. Ideální kombinací jsou číslice s malými a velkými písmeny.

Elektronický klíč si bezpečně uložte a zadávejte ho jen do počítače, který je bezpečný a není veřejně přístupný. Heslo by si každý měl pravidelně měnit a pokud možno i pamatovat. Odborníci nedoporučují využívat elektronického bankovnictví z internetových kaváren. Pokud je to nezbytně nutné, jste v zahraničí na dovolené nebo nemáte v danou chvíli jinou možnost, okamžitě si po přihlášení na osobním počítači heslo změňte. Při zadávání přihlašovacích údajů si vždy zkontrolujte správnost adresy webové stránky.

„Nezadávejte své osobní údaje a přístupová hesla nikam jinam než na stránky internetového bankovnictví své banky. V poslední době se hodně mluvilo o e-mailech, které byly zasílány klientům bank, kde tyto údaje měli pro údajnou kontrolu zadat. To nikdy nedělejte, neboť banky tímto způsobem s klienty nekomunikují,“ radí Ivo Pechánek z Raiffeisenbank. V neposlední řadě dbejte na zabezpečení počítače legálním firewallem, antivirem a anti-spywarem.

Proč aktualizovat své kontaktní údaje v bance

Banky monitorují transakce svých klientů a ověřují ty, které se zdají být podezřelé. Některé banky přesouvají monitoring mimo pracovní dobu na pracovníky call centra, kterým ale například během blokace karet, což je jejich hlavní specializací, může něco důležitého uniknout. V případě, že banka zpozoruje podezřelou transakci, klientovi volá, píše sms nebo email. Proto si hlídejte, aby v bance na vás v ždy měli aktuální kontaktní údaje. „Občas se stane, že někoho na uvedených kontaktech nezastihneme. V tomto případě naši pracovníci kartu pro jistotu zablokují. Klienti následně mohou zavolat na číslo uvedené na kartě, zjistit, co se stalo a kartu si nechat odblokovat vždy pro konkrétní platbu,“ vysvětluje  Radek Komanický z Raiffeisenbank.

Jiný kraj, jiný mrav

Z výzkumu Raiffeisenbank vyplynulo nejenom to, že uživatelé internetbankingu se mnohdy chovají lehkovážně, ale také že obliba využití internetbankingu se liší podle krajů, pohlaví i věku.

•    Internetové bankovnictví je nejvíce oblíbené na Olomoucku (59 % respondentů), naproti tomu v Plzeňském kraji ho využívá jen necelá třetina dotázaných.
•    Pro správu svého účtu prostřednictvím internetbankingu používají lidé převážně domácí osobní počítač. Nejvíce v Ústeckém kraji - 91 % a naopak nejméně v Plzeňském kraji - jen 50 %.
•    I přes varování odborníků využívá pro správu svého účtu počítače v knihovnách a internetových kavárnách celá pětina obyvatel Plzeňského kraje, 18 % z Libereckého a 13 % z Královéhradeckého kraje.
•    Při uchovávání přístupového hesla jen 36 % dotázaných na Pardubicku spoléhá na svojí paměť, což je o polovinu méně než např. v Olomouckém kraji. Navíc si ho téměř třetina z nich zapisuje do diáře nebo zápisníku.
•    Téměř dvě třetiny obyvatel Zlínského kraje si heslo nemění, čímž převyšují celorepublikový průměr o více než 20 %.

Trendy ve zneužití internetbankingu

•    V USA je rozšířen tzv. skimming (podvodné jednání, kdy padělatelé kreditních karet kopírují údaje z magnetického proužku a následně je nahrají na padělanou kartu). V Evropě jde spíše o hackery soustřeďující se na internet.
•    Hackeři se zaměřují hlavně na karty Gold, Silver a Premium, které zpravidla mívají nastavené vysoké limity.
•    Podvodníci pocházejí nejčastěji z Číny.
•   Specializují se převážně na krádeže menších částek, což  často majitelé účtů ani nepoznají.

Dva  typy útoků na domácí počítač

1.    Podvodné emaily snažící se z vás vymámit přihlašovací údaje k vašemu účtu, pomocí reálně vypadajících stránek internetového bankovnictví.
2.    Crimework neboli viry a škodlivé kódy, které se samovolně při prohlížení určitých stránek nainstalují na váš počítač a následně odposlouchávají hesla.

Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?