;

Sdružení obrazového průmyslu CEPIC podalo stížnost na Google kvůli vyhledávání obrázků

16. 11. 2013

Sdílet

Google na začátku roku 2013 změnil způsob, jakým poskytuje uživatelům výsledky vyhledávání obrázků. Změna byla již dříve kritizována i majiteli webů, kteří byli závislí na návštěvách z vyhledávání obrázků. Na rozdíl od předchozí praxe nyní Google umožňuje zobrazovat a stahovat obrázky v původním rozlišení bez návštěvy originální stránky, na které byl obrázek nalezen. Na zdrojovou stránku je sice ve výsledku odkaz, ale praktické výsledky ukazují, že uživatelé jej nevyužívají, pokud k tomu nejsou nuceni. Mezi další časté výhrady patří to, že zobrazováním obrázků ve výsledcích vyhledávání jde na úkor datových přenosů majitelů cílových webů. Výsledky totiž obsahují odkazy na zdrojové obrázky, které se pak do stránek s výsledky vyhledávání natahují právě z webů, kde obrázky leží.

Nový způsob poskytování výsledků vyhledávání obrázků kritizuje nyní i organizace CEPIC, které je evropským zájmovým sdružením průmyslu s obrazovým materiálem. Mezi jeho cca 900 členů patří třeba fotobanky, agentury nebo obrazové archivy. Podle sdružení CEPIC Google poškozuje jejich práva a využívá dominantního postavení na trhu. Vlastníci práv k obrázkům mají sice možnost zakázat dosavadní způsob zobrazování grafiky ve výsledcích vyhledávání, ale protože zde není alternativa, poškodili by se tím sami ještě více. Vlastníkům by více vyhovovalo, kdyby přístup k obrázku v plném rozlišení byl až přes jejich stránky, kde jsou také podrobné informace o autorských právech a možnostech soukromého nebo komerčního využití obrazového materiálu.

Stížnost nyní leží v Bruselu  a podle sdružení CEPIC má širokou podporu.

Čtěte také:
→ EU přislíbila, že přiměje Google ke změně pravidel ochrany soukromí
→ Co se stane s Google, až dospěje do stadia kritické infrastruktury?

G+

Našli jste v článku chybu?