Právě RTB reklama zaznamenala od loňského roku rapidní růst - nákup reklamy cílené na publikum s aukčním prodejem RTB sice v celkovém objemu představuje 45 mil. Kč a z celkového trhu tak tvoří pouze zlomek, ale meziroční růst hovoří o stoupajícím zájmu inzerentů.
V České republice se hodnota reklamy, která teče přes RTB, drží na vyšší úrovni než v jiných zemích střední a východní Evropy. Vyšší se drží nejen relativně vysoká průměrná hodnota CPT, ale i celkový objem peněz proinzerovaných na hlavu obyvatele. V ostatních zemích je průměrná hodnota CPT i o desítky procent nižší.
Podle odhadu SPIR dosáhly loni inzertní výdaje do různých forem online propagace 13,3 mld. korun. To je více než dvojnásobek oproti roku 2009, kdy tato částka činila 6,4 mld. Kč. Meziročně vzrostly výdaje do online inzerce o 2,2 miliardy korun (tj. o 19 %) oproti roku 2012 a v letošním roce se očekává další 15% růst. Ze všech sledovaných forem reklamy zaznamenal nejvyšší, více než pětinásobný, růst objem reklamy prodané modelem RTB. V roce 2014 by se právě tímto způsobem prodeje reklamy měla na českém trhu prodat reklama za 77 milionů korun
RTB (Real Time Bidding) je typ obchodního modelu prodeje bannerové reklamy cílené na požadované publikum, kdy každá imprese je dodávána v reálném čase automatickými systémy podle vhodnosti pro danou cílovou skupinu. V RTB modelu je často využíváno geografické, jazykové nebo behaviorální cílení reklamy na základě předchozí aktivity a zájmu uživatelů. RTB model je charakteristický aukčním prodejem v reálných cenách inzerce.
Podle IDC by celosvětový trh RTB reklamy měl v roce 2017 představovat 20,8 miliardy dolarů, tj. 26% podíl z veškeré online a mobilní reklamy.
Čtěte také:
→ On-line video jako výzva a nástroj efektivního marketingu
On-line video je v komunikaci se zákazníky stále důležitější a poměrně rychle se dostává na výsluní – šéfové YouTube a podobných serverů si mohou mnout ruce.
→ SEM: výdaje za reklamu v mobilním vyhledávání porostou
Inzerenti sledují uživatelské trendy.