Online nakupování v současnosti představuje jednu z nejperspektivnějších forem uzavírání spotřebitelských smluv na národní i nadnárodní úrovni. Toto zdánlivě anonymní prostředí láká celou řadu podnikatelů, kteří se snaží zneužívat malých zkušeností některých spotřebitelů, jejich nízké právní zainteresovanosti a nezdravé důvěry.
„Jak vyplývá z naší celoroční kontrolní akce, využívají tito i další obchodníci k vlastnímu obohacení často klamavých obchodních praktik nebo porušují zákonné povinnosti jiným způsobem,“ uvedl v tiskovém prohlášení Jan Štěpánek, ústřední ředitel České obchodní inspekce (ČOI).
V rámci celoroční akce, jež trvala od 1. ledna do 31. prosince minulého roku, provedla ČOI celkem 1021 kontrol, přičemž zjistila porušení obecně závazných předpisů u téměř tří čtvrtin kontrolovaných, konkrétně u 73,4 procent.
Ověřováno bylo plnění informačních povinností, jež se vztahují na všechny, kteří prodávají zboží nebo nabízejí služby prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku (v našem případě přes internet), občanským zákoníkem, zákonem o ochraně spotřebitele i dalších povinností, daných prodávajícím příslušnými obecně závaznými právními předpisy a kontrolovaných Českou obchodní inspekcí.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo za sledované období 620 pokut v celkové výši 2 328 700 Kč. Pokuty se pohybovaly od několika set korun do 30 000 Kč.
Řada kontrol byla provedena po předchozí vyhledávací činnosti inspektorů a také na základě podání nespokojených spotřebitelů, jichž se obrátilo na ČOI 2 500. Kontroly potvrdily oprávněnost těchto podání v 18 % případů.