Evropský parlament přijal usnesení na zavedení krizového systému a požaduje od Evropské komise vytvoření patřičného zákona. Systém eCall je navržen tak, aby při havárii automobilu automaticky zavolal na evropské nouzové číslo 112. Díky neprodlenému přivolání pomoci a rychlejšímu příjezdu záchranářů by mohl systém eCall ročně zabránit úmrtí až 2 500 Evropanů a redukovat vážná zranění o deset až patnáct procent, odhaduje Evropský parlament. Vytočení nouzového čísla by přitom bylo iniciováno automaticky senzory podobnými systému airbagů, či fyzickou osobou z posádky havarovaného vozidla.
Systém eCall bude rovněž využívat satelitní spojení a telefonní signál pro určení zeměpisné polohy havarovaného automobilu. Na základě pozice bude schopen systém zavolat nejbližší záchrannou službu a pošle minimální sadu dat včetně času, směru, kterým se vozidlo před havárií pohybovalo, identifikace vozidla a informaci o tom, zda systém zavolal o pomoc sám, či bylo volání spuštěno manuálně. Tuto sadu dat bude zařízení posílat z toho důvodu, aby se zabránilo nedorozumění mezi volajícím a operátorem způsobené šokem z havárie či jazykovou bariérou.
Systém přitom nesmí monitorovat pohyb vozidla či jeho pozici, pokud se automobil nestane účastníkem dopravní nehody, sdělil parlament.
Myšlenka celoevropského bezpečnostního systému eCall se poprvé objevila již v roce 2003 a o dva roky později podepsala Evropská komise dohodu s výrobci automobilů, aby od roku 2009 začali do nových automobilů systém integrovat. Koncept dobrovolného užití systému však selhal, do dneška má eCall instalováno pouze asi 0,4 procent evropských aut. Proto Evropský parlament urguje Evropskou komisi, aby systém eCall zahrnula do legislativy a učinila jeho využití povinným pro všechny řidiče, potažmo výrobce aut. V budoucnu by se systém mohl rozšířit také na jednostopá motorová vozidla, hromadnou dopravu či nákladní auta.
Systém by měl být sice bezplatný, nicméně instalace systému eCall dle evropské komise přijde na 100 EUR za kus. eCall by rovněž mohl být využit komerčně pro rozšířená pojištění, sledování ukradených vozidel či elektronické platby za projíždění placenými úseky.
Plné nasazení systému eCall vyžaduje úzkou spolupráci veřejných autorit, automobilek a telefonních operátorů. Pokud se tedy eCall opravdu stane povinným, budou jej muset výrobci integrovat do každého vozidla a členské země budou muset upravit své pohotovostní systémy tak, aby odpovídali standardům spjatým se systémem eCall.
Další informace se dozvíte na oficiálních stránkách projektu a podívat se můžete také na demonstrační video, v němž systém popisuje také naše europoslankyně Olga Sehnalová.
Zdroj: IDG News Service, Ec.europa.eu