Prodejcům akumulátorů se tímto krokem komplikuje logistika a narůstají náklady na leteckou přepravu. V letošním roce proto plánují využívat ve větší míře lodní dopravu, která je pětkrát levnější než ta letecká.
Dovozci baterií se v letošním roce musejí vypořádávat s novými podmínkami pro leteckou dopravu. Podle informací ministerstva dopravy došlo v rámci posledních změn ke zpřísnění přepravy lithiových baterií na letech s cestujícími. „Uvedené změny byly zavedeny za účelem zvýšení bezpečnosti letů s cestujícími. Důvodem jsou výsledky prováděných testů. Ty prokazují, že lithium kovové baterie, které nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné či nesprávně zabalené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení. Dále testy prokázaly, že i správně zabalené a odbavené lithium kovové baterie se mohou rovněž vznítit následkem zahřátí od jiného zdroje,“ vysvětlila Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR.
„Kvůli stále vyšším nárokům ze strany IATA rostou náklady na leteckou dopravu baterií, a to dokonce o desítky procent. Akumulátory totiž musejí být kvůli bezpečnosti speciálně baleny. Tyto obaly jsou finančně náročné samy o sobě, navíc vyšší objem zásilek zdražuje cenu přepravy. Výdaje na dopravu baterií tak tvoří pětinu z konečné ceny produktu,“ sdělil Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz. „Přehodnocujeme tedy naši logistickou strategii a ve vyšší míře využíváme lodní dopravu. Doručení trvá sice o několik týdnů déle, ale při vyhodnocení prvních letošních zásilek se ukázalo, že cena je pětkrát levnější, než je tomu v případě letecké přepravy,“ doplnil Radim Tlapák.
Experti navíc upozorňují, že kromě vyšších finančních výdajů se znásobila také agenda spojená s leteckou přepravou baterií. „Oproti přepravě klasického zboží to pro dovozce baterií znamená nejen vyšší náklady, ale i větší administrativní zátěž. DGR zásilky totiž musí doprovázet speciální dokument, který obsahuje specifikace výrobku, pokyny či omezení k přepravě, skladování, údaje o toxicitě, první pomoci a podobně,“ popsal ztížené podmínky Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV Air & Sea. Zvýšené nároky na dovozce odstartovalo právě zařazení baterií a dalších bateriových zařízení do kategorie nebezpečného zboží. Důvodem je zvýšené riziko elektrického zkratu. Ke zkratu může dojít při kontaktu přístroje s jinými bateriemi, případně kovovými předměty. „Při letecké přepravě baterií hrozí také riziko samovznícení, tudíž je tato komodita z pohledu leteckých společností potencionálně nebezpečná a musí být přepravována v režimu DGR, tedy dangerous goods,“ uzavřel Hamouz.