Heslem, které si Microsoft zvolil pro uvedení nových kancelářských aplíkací a řešení pro spolupráci zaměstnanců je "Budoucí produktivita startuje dnes" - společnost se tím snaží zdůraznit právě aspekt splupráce, správy obsahu a workflow - tedy funkcí, které se stávají součástí klíčových podnikových informačních systémů. Microsoft nově chápe aplikace sady office jako "klientské", navázané na servery Exchange a SharePoint. Je to chytrá strategie jak ze sady kancelářských aplikací, jíž v "běžné" funkcionalitě konkurují open source balíčky jako je OpenOffice či online řešení typu Google Apps, udělat víceméně nedílnou součást podnikových informačních systémů. Součást, která při správném způsobu využití, nastavení procesů a spolupráce může mít podle výrobce rychou návratnost (udajná ROI celé sady Office 2010 by měla být přes 300 procent během tří let, přičemž vložené prostředky do nákupu licencí by se podnikům měly vrátit do necelých osmi měsíců, v případě SharePoint 2010 pak Microsoft uvádí návratnost během prvních dvanácti měsíců ve výši 108 procent).
Změny firemní kultury
Podle průzkumů a předpovědí, které microsoft během tiskové konference prezentoval již dnes 47 procent zaměstnanců na "znalostních" pozicích pracuje mímo standardní pracovní dobu (z domova, z terénu apod), pričemž až 43% bude v roce 2016 pracovat prevážně či výhradně z domova. Během samotné pracovní doby ale tito zaměstnaci stráví bezmála polovinu času organizováním či vyhledáváním informací, nikoliv prací s nimi. Právě na tyto trendy se Microsoft zaměřuje s novou verzí platformy SharePoint 2010 a jejím úzkým provázáním s aplikacemi sady Office. Tu výrobce nechápe jako samostatné programy pro zpracování dokumentů, ale spíše jako klientské aplikace napojené na informační systémy zajišťující správu a tok (workflow) dokumentů podnikem, případně spolupráci více zaměstnanců na jejich tvorbě, úpravách a schvalování. Jak zdůraznil během tiskové konference Aleš Růžička, manažer divize information worker, klíčová dnes není tvorba obsahu či dokumentů, ale především sdílení a nakládání s nimi. Růžička dále zdůraznil, že další klíčovou změnou je dostupnost všech aplikací nejen lokálně na konkrétním PC, ale též přes webové rozhraní z libovolného počítače, případně přes mobilní telefony s operačním systémem Windows Mobile. Další klíčovou změnou je dostupnost jak serverů exchange a sharepoint, tak office aplikací výhradně hostovanou formou - tedy ve výpočetním mraku (cloudu).
Na dotaz CIO BW, kdy a jak se bude měnit aktuální nabídka řešení exchange online a sharepoint hostovaných přímo Microsoftem nám zástupci Microsoftu sdělili, že přechod těchto řešení na verze 2010 (exchange server, sharepoint server) proběhne na podzim letošního roku. V souvislosti s tím budou představeny i nové cenové programy a balíčky, zarhnující například výhradně hostovanou variantu aplikací Office 2010 pro komerční sféru. Hostovaná řešení (v podstatě se jendá o Office 2010 aplikace ve webovém prohlížeči) pro koncové uživatele budou k dispozici, podobně jako Google Apps, zdarma a to v rámci modernizovaných služeb Windows Live.
Novinky nejen strategické
Nové aplikace sady Office 2010 si zachovaly "stužkové" menu, kritizované mnoha zkušenými uživateli při příchodu Office 2007 (pro méně zkušené uživatele ale bylo menu obvykle přínosem), novinkou je změna menu "soubor" to nyní zabírá celou obrazovku a nabízí přehledné informace o zpracovávaném souboru či dokumentu i řadu akcí, které lze se souborém provést - naše zhruba petiměsíční zkušenost s betaverzí Office 2010 hovoří jednoznačně ve prospěch této novinky.
Nové funke nabízí i samotné aplikace - v excelu je to kupříkladu možnost vytváření miniaturních grafů vyjadřující trendy číselných řad, které jsou umístěny přímo do jednotlivých buněk. Ve Wordu je možné elegnatněji a snáze vkládat obrázky a rychle měnit jejich grafickou úpravu. Podobných vylepšení se dočkal i PowerPoint, kde navíc přibyly efektivnější přechody mezi snímky (ty bylo již dříve možné doinstalovat jako speciální, často ovšem placené, balíčky). Významnou novinkou v případě PowerPointu je možnost publikování prezentací online, následného odeslání odkazu na prezentaci zaměstnanci či zákazníkovi a následné "promítnutí" na dálku (s tím že o přenos hlasu se postará jiná aplikace jako je office communications suite, skype či klasický konferenční hovor).
Řady novinek se dočkal i Outlook, tou nejmarkantnější je seskupování zpráv podle "konverzací" a jejich snadné pročistění (obsahuje li kupříkladu poslední zpráva celou předchozí konverzaci přímo v těle, Outlook může vymazat starší zprávy s duplicitním obsahem). Zajímavé jsou také konektory na sociální sítě - již nyní je dostupný pro Linked In, v průběhu léta by se měl objevit konektor pro Facebook.
Obtížná doba
Microsoft to v oblasti kancelářských aplikací rozhodně nemá snadné. Na jedné straně mu v základní funkcionalitě konkuruje Open Office, na straně druhé jsou tu Google Apps. Vývojářům v Redmondu se přesto podařilo přes zjevnou konzervativnost posunout Office 2010 tam, kde by měla být. Intenzivnější provázání s workflow, DMS a řešeními pro spolupráci jsou kroky, které z Office dělají víc než pouhé programy pro psaní textů, prezentací a práci s tabulkami. Podstatné je, že Office můžete používat jak "starým" způsobem, tak mnoha novými - ať už se jedná o sofistikované nasazení v podnicích nebo využívání aplikací v prostředí webového prohlížeče.