Nezisková organice Eno Center for Transportation zveřejnila studii, podle které 90% všech dopravních nehod je dána chybou řidiče. Ze studie vyplývá, že automatizace provozu pomocí palubních počítačů by zmenšila počty zraněných a usmrcených a snížila by související náklady.
V modelovém případě, pokud by v USA bylo počítačem řízeno jen 10% vozidel, roční počet nehod by poklesl o 211.000, ušetřeno by bylo 1100 životů a celková finanční úspora by mohla dosáhnout 22,7 miliardy USD. Pokud by počet automatem řízených vozidel stoupl na 90%, mohlo by se předejít 4,2 milionům nehod, ušetřeno by bylo 21.700 životů a finanční úspora na souvisejících nákladech by dosáhla 450 miliard USD.
Podle amerických statistik je 40% všech smrtelných nehod zapříčiněno užitím drog nebo alkoholu, dále nepozorností nebo únavou řidiče. To jsou všechno faktory, které nejsou pro počítače relevantní, a proto by jejich použití tak významně přispělo k omezení fatálních nehod, uzavírá studie.
Komputerizace vozidel by přinesla další možnosti ve vzájemné komunikaci mezi vozidly a (také komputerizovanou) dopravní infrastrukturou, popřípadě by auta komunikovala mezi sebou. Toho by bylo možné využít k optimalizaci dopravy. Uvedená studie odhaduje, že by se tím omezily o více než 75% dopravní zácpy. Zácpy a další dopravní problémy by také automaticky omezil menší počet dopravních nehod. Problémy v plynulosti dopravy jsou nyní totiž z jedné čtvrtiny zapříčiněny právě dopravními nehodami. Zvýšení plynulosti dopravy a omezení nutného brždění předvídáním chování ostatních účastníků provozu by také přispělo k úspoře pohonných hmot.
Vypadá to, že studie načrtla dopravní ráj na zemi - kdy jej můžeme čekat? Na projektu počítačem řízených (self-driving) vozidel pracuje řada automobilek i technologických společností včetně Googlu. První funkční počítačem řízené automobily by se mohly objevit někdy okolo roku 2020.
Legislativa zatím pokulhává, zatím pouze státy Kalifornie a Nevada zahájily legislativní proces, který by umožnil provozovat automatizované automobily. V několika dalších státech USA se počítačem řízená auta testují a na související legislativě se pracuje.
Ovšem počítačem řízené automobily přinášejí také problémy bezpečnosti, ale té počítačové. Budou výrobci automobilů schopni zabránit hackerům, aby se nabourali do palubního počítače? Další problémy mohou být praktické - budou vůbec řidiči ochotni akceptovat situaci, že budou pasivní a nechají automobil ovládat počítač? A konečně jsou zde i otázky právní - kdo vlastně bude právně zodpovědný za nehodu, kterou způsobí počítačem řízený automobil?
Zdroj: IDG News Service, Eno Center for Transporation