Podle průzkumu společnosti Microsoft patří o letošních Vánocích na vrchol seznamu přání notebooky a tablety: spotřební elektroniku si přejí čtyři z pěti Evropanů, a dokonce až 86 % Čechů.
Zajímavou okolností ovšem je, jak obtížný bývá pro většinu konzumentů výběr zařízení. Plná čtvrtina (27 %) Evropanů a třetina Čechů (30 %) přiznává, že technickým parametrům zařízení a nabídkám na trhu nerozumí. Při nákupu se lidé tedy řídí on-line recenzemi (44 % Evropanů a 51 % Čechů), jen z třetiny však doporučeními prodavačů ve specializovaných obchodech. Češi se ve srovnání se zbytkem Evropy radí nápadně málo se svými technologicky zdatnějšími přáteli (33 % Evropanů a jen 23 % Čechů).
Přesto Češi nepovažují nákup technologického zařízení, na rozdíl od zbytku Evropy, za nejnáročnější. Za nejvíce stresující a tedy i nejméně oblíbené považují čeští respondenti nákup oblečení. V každém případě připouští čtvrtina evropských i českých konzumentů, že je výhled na zdlouhavé vybírání elektroniky dokáže od nákupu odradit.
Průzkum odhaluje také zajímavé rozdíly mezi pohlavími, především vyvrací předpoklad, že si technologie pod stromeček přejí hlavně muži. Spotřební elektronika je na samém vrcholu seznamu přání u mužů (54 %) i u žen (38 %), mezi českými respondenty dokonce u 63 % mužů a 44 % žen.
Z technologických zařízení je největší zájem o: | Evropa | ČR |
Nový notebook | 22% | 30% |
Výkonný tablet | 26% | 24% |
Nejnovější smartphone | 20% | 12% |
Superrychlé PC | 13% | 13% |
Hybridní zařízení (2v1, resp. 3v1) | 6% | 4% |
Ultrabook | 8% | 12% |
Herní konzole | 6% | 5% |
Dárky, jejichž nákup je považován za nejvíce stresující | Evropa | ČR |
Technologická zařízení | 39% | 31% |
Oblečení | 26% | 41% |
Šperky a hodinky | 11% | 10% |
Kuchyňské spotřebiče a zařízení do domácnosti | 9% | 6% |
Parfémy | 8% | 9% |
Zdroj: Microsoft
Čtěte také:
→ Tablety mohou být užitečným pomocníkem při výuce
→ 10 důvodů, proč lidé rádi nakupují na Internetu