;

Obchodníci ignorují nebezpečí zadluženosti svých zákazníků

2. 4. 2009

Sdílet

Výzkum byl mezi obchodníky proveden za účelem zhodnocení jejich postoje k zadluženosti zákazníků v období ekonomické krize. Celých 36 % dotázaných obchodníků se nechrání ani tím, že by proaktivně kontrolovalo historii zadluženosti nebo úvěrové záznamy svých zákazníků v databázi.

„V období, kdy české domácnosti dluží přes 883 miliard, by obchodníci měli na finanční závazky svých zákazníků shlížet zvlášť citlivě. Doba výrazných slev totiž může mnohé zákazníky zlákat k přeceňování svých dalších výdajů," říká Jan Řehák, ředitel a jednatel SPSS CR. Zvýšené riziko vysokých dluhů a pohledávek roste úměrně s ekonomickým poklesem a lze proto předpokládat, že se v současné hospodářské situaci tento trend výrazněji projeví. Obchodníci by se tedy měli snažit identifikovat zákazníky, kteří nejsou schopni splácet své dluhy.

Z průzkumu také vyplynulo, že 68 % obchodníků v současnosti dává přednost zeštíhlování provozních nákladů před zvyšováním výnosů a zisků. Pouze 7 % respondentů uvedlo, že se aktuálně soustředí především na výběr značně vysokých dluhů, a dává jim přednost před ostatními obchodními pohledávkami.

„Získání zákazníků, kteří neplatí své dluhy je rychlou cestou, jak si vybudovat záporný kapitál. Neprověřování potencionálního zákazníka, který může mít špatnou splátkovou morálku, je proto podle mého názoru krátkozraká a ristkantní strategie," dodává Řehák.

 

Našli jste v článku chybu?