;

Nejlepší byznys pro současné kybezločince? Cílené útoky

21. 7. 2011

Sdílet

Aktuální studie Cisco Security Report upozorňuje na to, že se stále častěji objevují cílené útoky, a to na úkor tradičních hromadných útoků, jejichž hlavním představitelem jsou spamové kampaně. Cílené útoky totiž i přes zvýšené náklady přináší jejich původcům mnohem větší zisky. Jen u množství spamu tak došlo k meziročnímu poklesu o 80 % a snížily se i zisky z útoků založených na hromadných emailech, a to o více než 50 %. Jedna jediná oběť cíleného útoku přitom vynese pachatelům v průměru 80 000 USD.

TabletStudie uvádí, že nejobtížněji lze realizovat obranu proti cíleným útokům. Spolu s jejich vyšší výnosností je to důvod, proč k tomuto posunu ve světě kybernetického zločinu dochází. Představují tak riziko jak pro společnosti, tak pro jednotlivce a jejich frekvence bude pravděpodobně dále narůstat. Jen společnostem způsobily tyto útoky v loňském roce škody ve výši 1,29 miliard USD. Jako příklad cíleného útoku můžeme uvést červa Stuxnet.

Podle Cisco SIO (Security Intelligence Operations), která Cisco Security Report vypracovala, se zisky z hromadných útoků meziročně snížily o více než polovinu, z 1,1 miliardy USD v červnu 2010 na 500 milionů USD v červnu 2011. Množství spamu pak v těchto měsících dokonce kleslo z 300 miliard za den na 40 miliard za den.

Například takzvané spearphishingové útoky, tedy útoky, které jsou personalizovanou obdobou klasického masového phisingu, přinášejí i přes svůj malý objem a větší finanční náročnost na provedení desetkrát větší zisky než hromadné útoky. Předchází jim pečlivější příprava, jsou často sofistikovanější a využívají metod sociálního inženýrství.

 

Příklad typické kampaně

Hromadný phishingový útok (jedna kampaň)

Spearphishingový útok (jedna kampaň)

Celkový počet odeslaných zpráv

1 000 000

1 000

Zablokováno

99 %

99 %

Otevřeno

3 %

70 %

Proklik/reakce

5 %

5 %

Úspěšných útoků

50 %

50 %

Počet obětí

8

2

Hodnota jedné oběti

2 000 USD

80 000 USD

Celková hodnota kampaně

16 000 USD

160 000 USD

Celkové náklady na kampaň

2 000 USD

10 000 USD

Celkový zisk z kampaně

14 000 USD

150 000 USD

Našli jste v článku chybu?