Podle studie společnosti Cisco o elektronickém nakupování se mobilní telefony vedle kamenných obchodů, e-shopů a katalogového prodeje rychle stávají 4. prodejním kanálem. Nákup přes mobil je možné uskutečnit již u 15 % obchodů, dalších 42 % jich zatím umožňuje prohlížet si zboží pomocí speciálně upravených mobilních stránek. Nejlepší podmínky pro nakupování nabízí podle výsledků studie obchod Amazon.com.
Podle výsledků studie dnes umožňuje 42 % maloobchodních prodejců prohlížení informací o produktech na mobilních zařízeních, a to buď prostřednictvím upravených webových stránek anebo zvlášť vytvořených mobilních stránek. Zhruba 15 % prodejců již dokonce nabízí možnost kompletního uskutečnění mobilního nákupu. Okolo 10 % prodejců používá SMS zprávy pro informování a zodpovídání dotazů spotřebitelů, 6 % prodejců provozuje webové stránky a URL adresy zvlášť navržené pro mobilní zařízení.
Podle odhadů společnosti Cisco budou zákazníci na svých mobilních zařízeních brzy zcela běžně vyhledávat obchody a konkrétní zboží, stejně jako nakupovat a sledovat historii svých nákupů. V současné době na světě existuje třikrát více uživatelů mobilních telefonů (3,3 miliardy) než uživatelů internetu (1,3 miliardy). Například Forrester Research odhaduje, že celkové on-line prodeje letos dosáhnou objemu 204 miliard dolarů a v roce 2012 dokonce 335 miliard dolarů.
TOP 10 obchodů s nejlepšími podmínkami pro nakupování:
|
Podle výsledků studie však neporoste jen zájem o mobilní nakupování, ale i vliv sociálních sítí typu MySpace a Facebook, virtuálních světů jako Second Life nebo multimediálních webů typu YouTube. Pokud byly sociální sítě v začátcích určeny pro mladé a technicky zdatné, nyní výrazně zasahují širokou masu zákazníků. Například Facebook zaznamenal mezi květnem 2006 a listopadem 2007 nárůst členů ve věku nad 35 let o 286 %. Evropa nedávno se 127 miliony návštěvníků předběhla Spojené státy americké se 124 miliony návštěvníků některé ze sociálních sítí.
Klíčová doporučení pro prodejce:
|
Proto začínají prvky sociálních sítí do svých stránek implementovat i obchodníci. Například 17 % prodejců umožňuje zákazníkům vstup do zájmové on-line komunity, 52 % jim umožňuje zveřejnit zkušenosti se zakoupeným zbožím. Polovina prodejců pak poskytuje pokročilou vizualizaci produktů, zveřejňuje multimediální prezentace, jako například video a nabízí zákazníkům podporu prostřednictvím více kanálů, například chatu.
Studie společnosti Cisco týkající se elektronického nakupování zkoumala celkem 45 evropských a severoamerických obchodníků a porovnávala jak jejich základní služby jako grafické rozhraní, možnosti vyhledávání či vyhovující postup nákupu, tak i takzvané nadstavbové služby, například napojení na sociální sítě nebo integraci různých prodejních kanálů.