;

Nákup přes mobil se stává čtvrtým prodejním kanálem

8. 8. 2008

Sdílet

Podle studie společnosti Cisco o elektronickém nakupování se mobilní telefony vedle kamenných obchodů, e-shopů a katalogového prodeje rychle stávají 4. prodejním kanálem. Nákup přes mobil je možné uskutečnit již u 15 % obchodů, dalších 42 % jich zatím umožňuje prohlížet si zboží pomocí speciálně upravených mobilních stránek. Nejlepší podmínky pro nakupování nabízí podle výsledků studie obchod Amazon.com.

Podle výsledků studie dnes umožňuje 42 % maloobchodních prodejců prohlížení informací o produktech na mobilních zařízeních, a to buď prostřednictvím upravených webových stránek anebo zvlášť vytvořených mobilních stránek. Zhruba 15 % prodejců již dokonce nabízí možnost kompletního uskutečnění mobilního nákupu. Okolo 10 % prodejců používá SMS zprávy pro informování a zodpovídání dotazů spotřebitelů, 6 % prodejců provozuje webové stránky a URL adresy zvlášť navržené pro mobilní zařízení.

Podle odhadů společnosti Cisco budou zákazníci na svých mobilních zařízeních brzy zcela běžně vyhledávat obchody a konkrétní zboží, stejně jako nakupovat a sledovat historii svých nákupů. V současné době na světě existuje třikrát více uživatelů mobilních telefonů (3,3 miliardy) než uživatelů internetu (1,3 miliardy). Například Forrester Research odhaduje, že celkové on-line prodeje letos dosáhnou objemu 204 miliard dolarů a v roce 2012 dokonce 335 miliard dolarů.

TOP 10 obchodů s nejlepšími podmínkami pro nakupování:
  1. Amazon.com
  2. Best Buy
  3. Sears
  4. Circuit City
  5. Quelle
  6. Otto
  7. Macy's
  8. FNAC
  9. Bol.com
  10. Argos Home Retail Group

Podle výsledků studie však neporoste jen zájem o mobilní nakupování, ale i vliv sociálních sítí typu MySpace a Facebook, virtuálních světů jako Second Life nebo multimediálních webů typu YouTube. Pokud byly sociální sítě v začátcích určeny pro mladé a technicky zdatné, nyní výrazně zasahují širokou masu zákazníků. Například Facebook zaznamenal mezi květnem 2006 a listopadem 2007 nárůst členů ve věku nad 35 let o 286 %. Evropa nedávno se 127 miliony návštěvníků předběhla Spojené státy americké se 124 miliony návštěvníků některé ze sociálních sítí.

Klíčová doporučení pro prodejce:
  • Vytvořte důvěryhodný web určený okruhu vašich nejvěrnějších zákazníků
  • Využívat obliby sociálních sítí k zásahu „nové generace“
  • Stanovte si strategii pro mobilní prodej
  • Bezpečnost uživatelských dat v ní musí být od začátku integrována
  • Zjistěte si, které nové služby a funkce vaši zákazníci opravdu ocení
  • Inovace jsou průběžný proces, nikoliv nárazové, časově ohraničené události

Proto začínají prvky sociálních sítí do svých stránek implementovat i obchodníci. Například 17 % prodejců umožňuje zákazníkům vstup do zájmové on-line komunity, 52 % jim umožňuje zveřejnit zkušenosti se zakoupeným zbožím. Polovina prodejců pak poskytuje pokročilou vizualizaci produktů, zveřejňuje multimediální prezentace, jako například video a nabízí zákazníkům podporu prostřednictvím více kanálů, například chatu.

Studie společnosti Cisco týkající se elektronického nakupování zkoumala celkem 45 evropských a severoamerických obchodníků a porovnávala jak jejich základní služby jako grafické rozhraní, možnosti vyhledávání či vyhovující postup nákupu, tak i takzvané nadstavbové služby, například napojení na sociální sítě nebo integraci různých prodejních kanálů.
Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality