Tři měsíce monitorovala společnost Karsa Technologies vybrané tuzemské internetové obchody. Speciálně uzpůsobená aplikace automaticky zaznamenávala průměrnou prodejní cenu televizí, mobilů, myček, monitorů, notebooků, fotoaparátů a parfémů.
Z výsledků měření vyplývá, že lze ušetřit tisíce korun při nákupu televize. Plazmové byly v únoru levnější takřka o 9 % než v prosinci, LCD televize pak o více než 5 %. Tato skutečnost s největší pravděpodobností podpoří aktuální trend, který hovoří o rostoucí popularitě moderních televizorů s vysokým rozlišením. Plazmovou či LCD televizi vlastní již milion domácností a tyto moderní technologie loni na celkovém tuzemském prodeji televizí tvořily výraznou většinu.
K podobným výsledkům jako u televizí dospělo měření také u parfémů, jejichž cena postupně klesá. V únoru byla průměrná cena parfému prodávaného na internetu 993 Kč, což je o 4 % méně než v prosinci. V této komoditě je patrný dlouhodobý trend snižování cen. Například loni v srpnu dosahovala průměrná cena parfému prodávaného na internetu 1040 Kč.
Ze všech měřených komodit byl zaznamenán nejvyšší cenový nárůst u mobilních telefonů. Zatímco loni v prosinci byla průměrná cena mobilního telefonu na internetu 5185 Kč, v únoru se ustálila na částce 5630 Kč. Během tří měsíců tak cena vzrostla více než o 8 %. Důvodem je kromě měnových výkyvů také zvýšený zájem o modernější modely, na který provozovatelé internetových obchodů zareagovali změnou nabídky.
Dražší jsou rovněž monitory a notebooky. V prosinci byla průměrná cena LCD monitoru na internetu o 3,5 % nižší než v únoru. Podobné je to v případě notebooků, jejichž průměrná cena v únoru dosáhla částky 24 903 Kč. Srovnáme-li to s prosincem loňského roku, jedná se o více než 4% nárůst.
Bez většího překvapení dopadlo měření u digitálních fotoaparátů a myček, jejichž průměrná cena se na internetu příliš nemění. Ceny digitálních fotoaparátů se za posledního půl roku vychylovaly v rozmezí 2 %. Zatímco v prosinci loňského roku se prodávaly za průměrných 4878 Kč, v únoru se tato částka snížila přesně o 100 Kč. Dlouhodobě i u této komodity přetrvává trend postupného snižování cen. Co se týče myček, jejich cena na internetu se prakticky nemění. V únoru byla průměrná cena myčky 14 777 Kč. Cenový rozdíl během posledních tří měsíců u myček nepřesáhl 0,5 %.
Průměrná cena komodit prodávaných na internetu (prosinec 2008/únor 2009):
- Plazmové TV
- 33 771 Kč/30 817 Kč
- LCD TV
- 22 482 Kč/21 261 Kč
- Parfémy
- 1034 Kč/993 Kč
- Mobily
- 5185 Kč/5630 Kč
- LCD Monitory
- 8206 Kč/8501 Kč
- Notebooky
- 23 835 Kč/24 903 Kč
- Digitální fotoaparáty
- 4878 Kč/4778 Kč
- Myčky
- 14 851 Kč/14 777 Kč
Zdroj: Karsa Technologies, s. r. o.