Hlavní navigace

Mobilní internet se stává hnací silou trhu mobilních komunikací

13. 9. 2011

Sdílet

Očekává se, že v letošním roce se na celém světě prodá cca 400 milionů smartphonů. V západních zemích navíc tento boom nastává na úkor běžných mobilních telefonů, které nenabízejí tak široký rozsah funkcí jako smartphony. Taková jsou alespoň zjištění společnosti GfK Retail and Technology vypracovaná pro veletrh IFA 2011, který se konal na přelomu srpna a září v Berlíně.

Globální trh mobilních komunikací v současné době přechází od standardních mobilních telefonů k multimediálním zařízením, jež nabízejí přístup k internetu. Je proto důležité, aby se výrobci prezentovali jako inovativní poskytovatelé chytrých telefonů a neskončili v pasti stagnujícího a klesajícího trhu obyčejných mobilních telefonů, který obecně generuje také slabší tržby.

HTC RadarV prvním pololetí roku 2011 došlo k markantnímu nárůstu prodeje smartphonů, a to zejména ve vyspělých západních zemích a v Asii. Podíl na celkových prodejích těchto zařízení v jihovýchodní Asii a Číně (včetně Tchaj-wanu a Hongkongu) je již na úrovni 22 %, resp. 29 %. V důsledku nižší kupní síly a zaměření na síťovou infrastrukturu pro hlasové přenosy je podíl tržeb připadající na smartphony v nových a rozvojových zemích nižší, přičemž v Indii je to méně než 10 % a v zemích subsaharské Afriky méně než 15 %. Většinu tržeb v těchto regionech i nadále generují obyčejné mobilní telefony.

Evropa: Smartphony zajišťují růst

I přes spotřebitelskou zdrženlivost v eurozóně se evropský trh s mobilními telefony vyvíjel pozitivně, což lze přičíst zejména rostoucí popularitě chytrých telefonů. V prvních šesti měsících roku vzrostl prodej mobilních telefonů v Evropě o 4 %. Zejména smartphony zažily skutečný rozmach, kdy počet prodaných zařízení vzrostl o 79 %, a mohl tak kompenzovat 15 % pokles prodeje obyčejných mobilních telefonů, což jsou mobilní telefony s proprietárním operačním systémem.

V současné době je více než jeden ze tří mobilních telefonů prodaných v Evropě smartphone a toto číslo bude i nadále růst. Konkurence v prémiovém segmentu je dána technickými inovacemi, jako např. rychlejšími procesory a většími displeji.

Odvětví i síťoví operátoři rozšiřují svůj sortiment pro spotřebitele hledající chytrý telefon v segmentu vstupní úrovně; jedná se o nabídku srovnatelně levných modelů, dostupných měsíčních paušálů pro přístup k mobilnímu internetu a předplacených služeb. Otevřený operační systém Android ještě zvýšil svůj podíl na trhu, takže tento systém používá téměř 43 % smartphonů prodaných v červnu 2011. Zatímco před rokem zaplatili evropští spotřebitelé za smartphone s Androidem v průměru 376 EUR (přístroj bez smlouvy), poklesla v červnu 2011 cena na 308 EUR.

Německo: pozitivní trend trhu

Prodej mobilních telefonů v Německu se v prvním pololetí 2011 zvýšil o 6 % a v současné době je každý druhý prodaný mobilní telefon smartphone. Trh s mobilními telefony v Německu se odlišuje od pěti hlavních západoevropských zemí: Francie, Itálie, Nizozemska, Španělska a Velká Británie. Významnou roli nepochybně hraje poměrně dobrá spotřebitelská nálada v Německu.

Od začátku letošního roku se prodalo přibližně jeden milion širokopásmových mobilních hardwarových klíčů, tzv. donglů, konkrétního operátora pro přístup k mobilnímu internetu. Rychlý přenos dat nabízený prostřednictvím donglů je silným prodejním prvkem. Maloobchodní prodejci již nabízejí produkty s rychlostí stahování až 21,6 megabitů za sekundu (HSPA+) a v některých oblastech jsou k dispozici první dongly nabízející ještě rychlejší přenos dat až 50 MBit/s prostřednictvím sítě 4G. V budoucnu bude segment smartphonů těžit především z toho, že spotřebitelé budou chtít mít možnost pohodlně využívat mobilní internet. V porovnání s tradičními počítači nevyžadují smartphony významné organizační ani administrativní úsilí. V důsledku toho poroste také zájem o ukládání dat online známé jako „cloud computing“. Popularita přístupu k mobilnímu internetu bude neustále růst díky moderní, vysoce výkonné síti 4G.


Informace o výzkumu

Prostřednictvím svého maloobchodního panelu shromažďuje společnost GfK Retail and Technology pravidelně údaje o mobilních telefonech a pevných telefonních linkách, mobilních širokopásmových donglech, příslušenství k mobilním telefonům, rádiových zařízeních, telefonních tarifech a mobilním obsahu jako např. hry a vyzváněcí tóny ve více než 90 zemích celého světa.

Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?