Obchodu s mobilními telefony nebude osud v dalších letech příliš nakloněn. Příjmy výrobců z prodeje budou klesat.
V letošním roce by si měli výrobci mobilních telefonů vydělat zhruba 109,7 miliardy dolarů, což představuje v porovnání s loňským rokem pokles o necelých pět procent. V roce 2005 se příjem výrobců vyšplhal na 115, 1 miliardy dolarů. Vyplývá to ze studie analytické společnosti iSuppli.
Trh tlačí ceny dolů
Pozorovatelé trhu navíc neočekávají, že by mobilní průmysl znovu nabyl loňských výsledků dříve než v roce 2009. Jako důvod přitom uvádějí nasycenost celosvětového trhu s mobilními telefony a s tím související jeho pomalý růst. Největší vinu však na omezených příjmech výrobců bude mít podle nich především klesající cena nových přístrojů. „Přestože celosvětový prodej mobilních telefonů bude růst i v letošním roce, jejich cena bude mnohem nižší než v roce loňském,“ uvedl zástupce společnosti iSuppli. Uvedená firma přitom očekává, že se letos celosvětově prodá okolo 850 milionů přístrojů, tedy zhruba o 40 milionů více oproti uplynulému roku.
Co však vypadá nepříznivě pro výrobce, zdá se mnohem lepší pro samotné uživatele (počet zákazníků mobilních služeb by měl přitom v roce 2008 podle odhadů společnosti Nokia dosáhnout tří miliard). Průměrná cena mobilního telefonu by totiž měla klesnout o 9,2 procenta na 129 dolarů. „Zainteresované trhy zaplaví především low-endové a ultra low-endové přístroje,“ dodává iSuppli.
Multimédia nastupují
S postupným rozšiřováním pokrytí systémy třetí generace (3G) a masivnější výrobou multimediálních přístrojů, které uživateli umožňují fotografovat, přehrávat hudbu, sledovat filmové ukázky, brouzdat internetem a využívat služby typu 3G lze však očekávat, že by klasické telefony postupně mohly být těmito víceúčelovými hračkami vytlačeny. Společnost Motorola například předpokládá, že se bude více stírat hranice mezi mobilním telefonem a hudebním přehrávačem, a to ať s pomocí on-line obchodu iTunes, který provozuje společnost Apple Computer, nebo prostřednictvím digitálního hudebního přehrávače MP3. „Přestože hudební funkce nejsou nové, budou do mobilních telefonů stále integrovány,“ uvedl zástupce společnosti Motorola. „Většina telefonů na trhu bude rovněž vybavena fotoaparátem s dostatečným rozlišením a také prostředím umožňujícím spouštění dalších aplikací.“ I z tohoto důvodu čelí Motorola nastávajícím trendům v mobilním průmyslu přejmenováním své divize mobilních telefonů na divizi mobilních zařízení.
Ale zpět ke 3G. „Dá se předpokládat, že přístroje s podporou 3G se postupně přesunou ze skupiny hig/mid-level i do části low-level zařízení,“ předvídá Tomáš Nielsen ze společnosti First Tuesday. Podle Šárky Osmančíkové z Nokie přicházejí uživatelé na to, že na rozdíl od běžného mobilního telefonu jim tyto moderní multimediální přístroje umožní rozšiřovat funkce pouhým doinstalováním požadované aplikace. Jak se však shodují ostatní výrobci, rozmach v těchto službách stejně jako nabídka takto vybavených telefonů, tedy s možností přenášet videa a televizní a rádiové vysílání, bude záležet na technologickém vývoji sítí.
Výrobci bojují o klienty
První pětice výrobců mobilních telefonů, do které patří Nokia, Motorola, Samsung, LG a Sony Ericsson, bude v letošním roce v bitvě o přežití bojovat mnohem intenzivněji než dosud. Kromě nových mobilních telefonů v levnějším segmentu, které jsou dle úspěšnosti prodeje nejpopulárnější, a dalších telefonů s podporou UMTS, chystají producenti nabídnout celou řadu novinek. Například společnost Nokia, která ve třetím čtvrtletí loňského roku prodala téměř 67 milionů mobilních telefonů a zajistila si tím největší podíl na trhu, se letos hojně zaměří na firemní klientelu, a to v rámci své nové platformy třetí generace S60, která nabízí univerzální podporu e-mailových řešení a umožňuje používání technologie Voice-over-IP na standardu SIP. Konkurenční Motorola chystá představit telefony s prohlížečem příloh PDF a excelových a wordových dokumenetů. Novinkou by měla být i služba A-GPS, která nabídne aktuální informace o uzavírkách na silnicích a o dopravní situaci. Přínosem uživatelům by mohla být také dedikovaná klávesa na Google search v mobilním telefonu, dále rychlý přístup k e-mailům prostřednictvím Yahoo či lepší práce mobilního fotografování, a to díky spolupráci s Kodakem. „Tento vývoj se samozřejmě odráží i na obsahu mobilních komunikací. Není pochyb o tom, že ještě nějakou dobu bude pokračovat rostoucí trend nákupu různých druhů vyzvánění (více se budou stahovat polyfonní melodie na úkor monofonních), tapet apod. Poroste i poptávka po reálných tónech,“ řekl Tomáš Nielsen. „Žhavou novinkou pak bude nahrazení personalizovaných uvítacích melodií formálním oznámením, do jaké sítě se účastník dovolal. Souvisí to se službou přenositelnosti mobilního čísla,“ dodal.
Polovinu všech příjmů tvoří mobilní služby
Celkového příjmy telekomunikačního průmyslu by v letošním roce měly podle analytické společnosti Insight Research dosáhnout 1,2 bilionu dolarů, přičemž jeho růst bude poháněn zejména poptávkou po bezdrátových službách a mobilních zařízeních. Do konce roku by příjmy tohoto segmentu trhu měly činit téměř polovinu příjmů ze všech telekomunikačních oborů, v roce 2010 by to mělo být dokonce přes 55 procent.