Tuzemský trh s maloobrátkovým zbožím je vysoce konkurenční, a každý zásadnější odliv zákazníků může znamenat konec. Není proto překvapením, že jedním z cílů prodejců je vytvořit co největší skupiny věrných a spokojených zákazníků. U těch je riziko migrace, a s tím spojená ztráta spjatých příjmů minimální. Letákové kampaně, osvěta či spotřebitelské soutěže jsou jistě dobrou cestou, ale v okamžiku, kdy je dělají všichni, znamenají spíše nutnost než cenný náskok.
Mobilní aplikace neobtěžuje a je vždy při ruce
Inspirativní cestou se v tomto směru vydalo spotřební družstvo COOP, které se rozhodlo přenést všechny benefity na platformu tzv. chytrých telefonů a vytvořit soutěžní a informační aplikaci "COOP Dobré recepty". Ta v sobě skloubí spotřebitelskou soutěž se snadným předáváním potřebných informací zákazníků.
„Vznik aplikace datujeme k loňskému květnu, kdy jsme si jí chtěli otestovat. Zájem následně předčil naše očekávání , kdy si jí do svých mobilních telefonů stáhlo více než deset tisíc zákazníků. Těm nyní jejím prostřednictvím přineseme již třetí pokračování kulinářské soutěže o zajímavé ceny,“ říká Josef Holub, ředitel COOP Centra a dodává: „Horkou novinkou je pak čtečka čárových kódů GTIN/EAN, která umožní každému si vybraný produkt vyfotit a okamžitě k němu získat podrobné informace.“
GTIN/EAN je univerzálním nosičem informací
Doposud byl GTIN/EAN manažery z oblasti retailu chápán spíše jako nosič logistických informací. To se však nyní může změnit. „Zkušenost z trhu potvrzuje, že současný trend používání QR kódů na obalech často zavádí spotřebitele do zcela nevyžádaných informací. Výrobci přitom deklarují nedostatek prostoru na etiketě k poskytování informací, které chtějí nebo musí sdělovat zákazníkům. Úspěšné modely ukazují, že QR kód může posloužit spíše ke stažení aplikace pro telefon zákazníka, zatímco GTIN nese jednoznačné ID produktu a další na ně navázané informace,“ říká Petr Ondrášek ze společnosti CCV Informační systémy, která je technologickým dodavatelem aplikací pro chytré telefony.