Společnost Google společně s odborným garantem – Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (www.amsp.cz) – zrealizovala průzkum zaměřený na zmapování role internetu a on-line aktivit u malých a středních podniků (MSP) v České republice. Průzkum provedla výzkumná agentura United Interactive a výsledky byly zpracovány společností Factum Invenio v září 2009.
10 základních zjištění z průzkumu:
- 84 % z dotázaných společností považuje internet za klíčový pro své podnikání
- 1/3 respondentů je svou podnikatelskou činností na internetu závislá
- 3/4 společností vyhledávají na internetu mapy, plánovače tras, obecné obchodní informace nebo nové dodavatele a agentury
- 9 z 10 dotázaných internet využívá jako hlavní zdroj informací a kontaktů
- 1/4 respondentů stále nemá vlastní webovou stránku
- Jako hlavní důvod, proč společnost dosud nemá vlastní prezentaci na internetu, uvádí většina dotazovaných nedostatek znalostí
- 34 % respondentů je přesvědčeno, že jednoduchý návod by jim pomohl webovou stránku vytvořit
- Více než 1/4 respondentů preferuje nízké náklady na vytvoření a správu online stránek
- 1/3 dotázaných netuší, co je SEO (Search Engine Optimization)
- 1/4 by chtěla SEO využívat, ale neví, kde začít
Více než 50 % dotazovaných společností se domnívá, že internet má velmi důležitý vliv na jejich podnikání, a 30 % společností je přesvědčená o tom, že jejich existence je na internetu závislá.
I když pro téměř všechny (přes 90 %) MSP je hlavním důvodem používání internetu vyhledávání informací a kontaktů a také komunikace, tři čtvrtiny respondentů využívají na internetu i další praktické aplikace jako mapy, plánovače tras, obecné obchodní informace nebo nové dodavatele a agentury.
Nejčastějším způsobem, který firmy volí ke své propagaci, jsou vlastní webové stránky (76 %) a on-line katalogy (53 %). Naprostá většina uživatelů (97 %) využívá webové stránky zejména k prezentaci informací o společnosti a devět z deseti respondentů pak i pro představení produktů. 42 % respondentů uvádí, že spoléhá na neplacenou formu prezentace ve vyhledávačích (v bezplatných výsledcích vyhledávání).
Firmy řeší zejména problémy ve dvou oblastech, tou první je, jak „být on-line“, tj. jak začít s vlastní internetovou prezentací. A když už na internetu jsou, tak nevědí, jak mohou zlepšit vlastní dohledatenost bez finančních výdajů a investic do reklamy.
- I. část: Jak být snadno on-line s Google?
- Mapy Google mapy.google.cz (firemní zápis a jeho editace, přehled o vyhledávání vaší firmy
- Vyhledávač Google www.google.cz (organické výsledky vyhledávače, zobrazení firemního zápisu z Map Google)
- Weby Google (Google Sites, jednoduchý nástroj pro vytvoření vlastní webové stránky)
- Služby Google na vaší stránce – rozhraní API pro: YouTube, Mapy Google, Picasa, atd.)
Podnikatelé i firmy mohou využít bezplatnou online službu Weby Google , pomocí které si každý snadno a rychle vytvoří vlastní internetovou stránku. Weby Google umožňují velice rychle shromáždit různé informace na jednom místě – videa, kalendáře, prezentace, přílohy i text. Zároveň mají všechny firmy možnost své vlastní webové stránky zdarma obohatit o další zajímavé aplikace, jakými jsou YouTube (video), Picasa (foto galerie) nebo Mapy Google, a to pomocí rozhraní API. Seznam všech aplikací a návod, jak je implementovat na vlastní web je k nalezení na této stránce.
- II. část: Jak zlepšit vlastní dohledatelnost?
Zdarma dostupné nástroje a školení:
- Statistiky vyhledávání Google www.google.cz/insights/search (údaje o četnosti vyhledávání pojmů v určité oblasti za určitý čas)
- Nástroje Google pro webmastery (pro zlepšení výsledků v rámci přirozeného vyhledávání)
- Webináře - online školení (jak využívat různé byznysové nástroje Googlu)
Viditelnost firmy na internetu lze podpořit i pomocí SEO (Search Engine Optimization, optimalizace vyhledávače). Společnosti mohou využít Nástroje Google pro webmastery, které poskytují uživatelům detailní zprávu o viditelnosti daných stránek na Google. K vyhledávání trendů v konkrétní oblasti nebo určitého období slouží služba Statistiky vyhledávání Google. Ta porovná vzorce objemů vyhledávání mezi jednotlivými oblastmi, kategoriemi, časovými intervaly a službami a přinese tak přehled zájmu o vyhledávané dotazy. To lze využít pro podnikatelská rozhodnutí, změny nebo plánování.
Google realizuje a společně s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR spolupracuje na sérii webinářů, tj. on-line školení, které může zdarma využít kdokoli a odkudkoliv. Seznam seminářů, které již proběhly (a je možné zhlédnout jejich záznam), stejně jako i nové plánované webináře, najdou firmy na stránce věnované webinářům. On-line semináře nabízejí veškeré potřebné informace od základů přes optimalizaci webové stránky až po využívaní analytických nástrojů.