;

Kyberpomluvy mohou ohrozit obchodníky

18. 12. 2014

Sdílet

Řada internetových obchodníků se dočkala místo množství předvánočních objednávek neočekávaného poklesu tržeb. Ve chvíli, kdy se intenzivně začali zajímat, co se děje, narazili na nebývalé množství pomluv a negativních hodnocení jejich obchodu, zboží nebo značky. Sami se nyní na vlastní kůži přesvědčují, jak jim může konkurence nebo nespokojený zákazník nepřímo finančně ublížit.

Tento trend má v posledních letech a především v posledních měsících vzestupnou tendenci. Dá se říct, že konec letošního roku je, co do množství negativních referencí, naprosto výjimečný. Může za to snad neustálý růst počtu e-shopů a s tím související vyhrocenější konkurenční boj, nebo je důvodem určitá frustrace české společnosti a nespokojenost se současným ekonomicko-politickým vývojem?

Podvodníci versus seriózní obchody

Na internetu se samozřejmě nevyskytují jen seriózní obchodníci, ale najde se i řada podvodníků, které zláká vidina peněz bez práce a zároveň i pocit falešného bezpečí, že se ukryjí v „anonymním“ světě internetu. Než se odhalí jejich podvod a klienti se stihnou navzájem varovat, obvykle to nějakou dobu trvá. Mezitím napálených zákazníků stále přibývá. Na druhé straně pak stojí seriózní obchodníci, kteří čím dál častěji bojují s neodůvodněnými negativními referencemi, které snižují jejich důvěryhodnost a výrazně jim kazí byznys.

Negativní reference vznikají snadno

„Setkáváme se občas s případy, nad kterými zůstává rozum stát.“ Říká Kateřina Procházková z portálu pomluvynainterenetu.cz a uvádí nedávný příklad jednoho portálu, který prodal zboží, které se později opravdu ukázalo jako kazové. Portál zastavil jeho prodej a všem zákazníkům, kteří zboží koupili, oznámil, že dodávka zboží bohužel nebyla kvalitní. Omluvil se a nabídl jim možnost odstoupit od smlouvy, včetně neprodleného vrácení peněz.

Během několika dní však internet doslova zaplavily negativní reference, jak se ukázalo, lidé očekávali, že peníze za zboží obdrží ihned, a to i přesto, že bylo jasně uvedeno, v jaké lhůtě peníze obdrží a co je nutné pro to udělat. Nedokázali zkrátka pochopit, že pokud obchodník od nich ještě ani nedostal podnět k reklamaci spolu s jejich číslem účtu, nemůže je vyplatit, protože nemá kam. Zato obratem dostal negativní komentáře v tom smyslu, že je nepoctivý a nevrací peníze. Tyto reference mu pak samozřejmě způsobily citelný propad v tržbách.

Poškozeny mohou být nejen e-shopy

„Zajímavé je, že letos negativní informace na internetu nepoškozují už jen byznys tradičních internetových obchodníků, ale pokles poptávek se díky negativnímu internetovému hodnocení projevuje i u kamenných provozoven.“ Zmiňuje Procházková. Lidé si na internetu přečtou reference například o stavební firmě, řemeslníkovi, autodílně atp., a pokud jsou reference negativní, logicky se na ni neobrátí.

V případě pomluvy hrozí právní postih

„Když se pak případem na popud poškozené firmy začneme zabývat, tak v praxi velmi často zjišťujeme, že se opravdu jedná o pomluvu konkurence nebo závistivého jednotlivce. Lidé si myslí, že se jedná o svobodu projevu a oni jen vyjádřili svůj názor. Vůbec si nepřipouští, že se tímto jednáním dostávají do křížku se zákonem a dopouští se trestného činu. A co víc, pokud se majiteli firmy podaří prokázat ušlý zisk, může se pak u soudu domáhat náhrady škody.“ Upozorňuje Procházková s tím, že prostředí internetu se sice tváří na první pohled anonymně, ale každý z nás na něm zanecháváme digitální stopu, díky které se nakonec původce pomluvy obvykle najde.

Čtěte také:
→ Jak si vede e-commerce v ČR? Letos dosáhne objemu 80 miliard
Říkají to alespoň předběžné prognózy. Nakupování přes internet se stalo již běžnou součástí života většiny lidí. Alespoň jednou přes e-shop nakoupilo 96% Čechů, pravidelně pak možnost objednat si vybrané zboží online využívá skoro polovina nich.
→ Black Friday: svátek bezuzdného nakupování i v českých e-shopech
Další svátek americké provenience přichází i do českého obchodního prostředí.

Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.

G+

Našli jste v článku chybu?