Hlavním důvodem tohoto poklesu je podle analýzy společnosti Kaspersky celkově vyšší úroveň protispamové ochrany. Spamovými filtry je dnes vybaven prakticky každý e-mailový systém, včetně těch bezplatných. Rovněž mnoho poskytovatelů e-mailových služeb zavedlo povinnou DKIM signaturu (digitální signatura ověřující doménu, z níž je e-mail odesílán). Dalším faktorem je možnost levné reklamy na legálních platformách. S nástupem webu 2.0 výrazně vzrostly možnosti reklamy na internetu: bannery, kontextová inzerce, inzeráty na sociálních sítích a blozích.
Navzdory poklesu celkového procenta spamu v e-mailové komunikaci poklesl podíl e-mailů se škodlivými přílohami pouze mírně na 3,4 %. To je stále velmi vysoké číslo, pokud vezmeme do úvahy skutečnost, že se týká pouze e-mailů se škodlivou přílohou a ignoruje všechny ostatní spamy obsahující odkazy na závadné stránky. I škála témat používaných škodlivými e-maily byla v roce 2012 velmi široká. Dříve se používaly zejména falešné notifikace od poskytovatelů internetu, ze sociálních sítí, dodávkových služeb nebo od finančních či státních organizací. V roce 2012 se repertoár rozšířil o falešné zprávy od leteckých společností, rezervačních služeb v hotelích a poskytovatelů nákupních či slevových kupónů.
Nejvíce spamu přilétá z Číny
V roce 2012 došlo také ke změnám mezi zeměmi, odkud spam nejčastěji pochází. Na prvním místě je Čína (19,5 %), v roce 2011 se přitom nedostala ani mezi první dvacítku. Objem spamu ze Spojených států se zvýšil o 13,5 procentního bodu na celkových 15,6 procenta, což stačilo na druhou příčku. Z regionů zůstává na špici Asie: v průběhu roku stoupl objem spamu z tohoto regionu o 11,2 procentního bodu na rovných 50 %. Zejména díky nárůstu spamu ze Spojených států obsadila druhou příčku Severní Amerika s 15,8% objemu, přičemž v roce 2011 to byla pouhé 2 %. Pokles zaznamenala Evropa. V roce 2012 dosáhl celkový objem spamu generovaného v Evropě 15,1 %.
Nejvyšší počet e-mailů zachycených antivirovými programy v roce 2012 byl zaznamenán ve Spojených státech. Po několik měsíců vedlo Německo, nakonec však skončilo druhé. Na třetím místě se umístila Velká Británie. Rusko, jednička v roce 2011, kleslo v roce 2012 na devátou pozici.