;

Jaká je budoucnost podnikového nakupování?

11. 6. 2018

Sdílet

Společnost SAP Ariba představila výsledky studie o budoucím obchodování mezi podniky. Dle ní dojde k významným změnám nejen v oblasti samotného nákupního procesu a zajištění dodavatelského řetězce, ale díky automatizaci se transformuje i role zaměstnanců. Dojde k reorganizaci prakticky všech procesů a k dalšímu zasíťování celého ekosystému.

Budou v roce 2025 existovat ve firmách pracovní pozice zaměřené na optimalizaci nákupu (procurement) a obstarávání dalších zdrojů? Podle některých názorů tuto roli převezmou robotické technologie, experti společnosti SAP Ariba však tento pohled nesdílejí. Obchodování je sociální proces řízený prodávajícími a kupujícími a nové technologie umožní, aby se jak samotné podniky, tak i vztahy mezi nimi staly více personalizovanými. Dle studie SAP Ariba Procurement 2025 navíc technologie zajistí, že vše bude fungovat s větším zřetelem ke konkrétnímu kontextu, chytřeji a efektivněji. V procesu nákupu bude hrát větší roli strategie na úkor taktiky.

„Během posledních 20 let prošla oblast podnikového nákupu řadou transformací. S nástupem nových technologií však opravdové změny teprve přicházejí a nesou s sebou mnoho příležitostí a výzev“ říká Petr Havelka, ředitel české pobočky SAP Ariba. „Digitální technologie a automatizace změní proces nákupu a významně rozšíří jeho charakter. Nákupní procesy budou hrát více než kdy předtím kritickou roli a oddělení nákupu se budou transformovat do role strategického partnera významně přispívajícího k dosazení korporátních cílů. Vedle dosažení co nejnižší ceny půjde také o zefektivnění procesů, podporu inovací, a tím získávání konkurenčních výhod,“ dodává Petr Havelka.

Jak si tedy představit řízení nákupních procesů a povahu podpůrných technologií v blízké budoucnosti? Hlavní předpovědi studie Procurement 2025 jsou následující:

  • Řízení objednávek a fakturace/účtování budou zautomatizovány. Zaměstnanci se zaměří na strategickou práci, na plnění obchodních cílů a inovace podnikání. Inteligentní systémy se budou schopné samy učit, poskytnou personalizovanou a natolik vstřícnou uživatelskou zkušenost, že samotný nákup bude možné uskutečnit prakticky okamžitě.
  • Zajištění udržitelného dodavatelského řetězce se stane důležité pro vnímání značky a reputaci společnosti. Oddělení nákupu tak budou přímo odpovídat za úspěch firmy.
  • Zaměstnanci oddělení nákupu budou současně specialisty na spolupráci. Cíle v oblasti nákladů, příjmů a peněžních toků bude možné dosáhnout pouze úzkým propojením mezi jednotlivými subjekty. Oddělení nákupu budou hrát při tomto propojování hlavní roli, budou působit uvnitř sítě dodavatelů, zákazníků a partnerů po celém světě a budou zodpovídat za efektivitu tohoto prostředí.
  • Ze současných sítí se postupně vyvinou „supersítě“, přičemž toto větší propojení bude nutné pro tvorbu obchodních hodnot. Takto propojené systémy se stanou standardním prostředím pro zadávání poptávek, což umožní jednotný proces od zdrojů až k jejich konzumaci; výsledkem bude vyšší rychlost i agilita podnikání.
  • Data se stávají novou měnou. Prodávající i kupující budou využívat data v reálném čase, prediktivní analytiku i technologie, jako je umělá inteligence nebo blockchain. Díky tomu budou schopni činit kvalitnější rozhodování na základě reálných informací.

„V příštích letech bude nutné důsledně promyslet jak nasazení nových technologií, tak i přidělování zdrojů, požadované dovednosti zaměstnanců a způsob jejich motivace. Teprve po příslušné transformaci začnou procesy nákupu a obstarávání dalších zdrojů fungovat požadovaným způsobem,“ doplňuje Marcell Vollmer, ředitel pro digitální technologie ve společnosti SAP Ariba.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality