Přestože se těší nový smartphone iPhone 5 převážně pozitivní kritice, poslední verze mobilního operačního systému iOS 6 již sbírá negativní ohlasy kvůli nové mapové aplikaci. Oproti předchůdcům již iOS 6 nevyužívá mapový systém Maps společnosti Google, nýbrž Apple přišel s vlastní aplikací. Ta však dle ohlasů uživatelů není zatím zcela odladěná.
Nabízí se tedy otázka, proč se Apple rozhodl jít cestou využití vlastní aplikace namísto toho, aby v systému ponechal poměrně oblíbené a funkční Google Maps. Jedním z důvodů může být dlouholeté rivalství mezi společností Apple a Goolge. Situace však není natolik černobílá, kdyby se chtěl Apple přítomnosti produktů Google ve svém systému zcela zbavit, jistě by také nahradil výchozí internetový vyhledávač Google za jiný (například Bing).
Hlavním důvodem pro přechod na vlastní mapový systém je získání kontroly nad daty. Apple navíc není jediná společnost, která tímto způsobem uvažuje. Microsoft nedávno uzavřel dohodu, která jej zavazuje k tomu, aby v mobilním OS Windows Phone 8 využíval výhradně mapový systém společnosti Nokia. V roce 2010 zase Motorola přistoupila na to, že bude ve svých zařízeních využívat kartografické řešení z produkce Googlu namísto map konkurenční společnosti Skyhook. Apple, stejně jako ostatní vývojáři mobilních zařízení, vidí velký potenciál ve znalosti geografické pozice a směřování uživatelů.
„Mapy představují strategické intelektuální vlastnictví, neboť zachycují informaci o tom, kde se uživatelé pohybují a kam se mají v plánu vypravit. Pro vývojáře map je toto ideální příležitost pro intervenci, neboť mohou uživatelům nabídnout body zájmu a manipulovat tak jejich trasy,“ vysvětluje situaci analytik Sarah Rotman Epps ze společnosti Forrester Research.
„Mapy jsou jednou z nejpopulárnějších funkcí mobilních telefonů. Vývojáři operačních systémů se snaží získat uživatele právě prostřednictvím mapových systémů. Pakliže si je zákazníci oblíbí, budou se k celému operačnímu systému (s integrovanými mapami) vracet i v budoucnu,“ říká Ryan Peterson, ředitel produktového managementu společnosti Telenav zabývající se vývojem aplikací pracujících s mapovými podklady.
Zatímco Google a Nokia na svých mapových systémech pracují již řadu let, Apple začal skupovat společnosti zabývající se digitální kartografií až v roce 2009, tudíž je jeho výsledný produkt stále nevyspělý a na konkurenci zatím nestačí.
Zdroj: IDG News Service