;

Ergonomie jako podmínka pro zdravou kancelář

29. 11. 2016

Sdílet

Ergonomie v kanceláři

Zjednodušeně by se skutečně dalo říci, že pokud chceme maximalizovat pracovní výkony a zároveň dbát na pohodlí a zdraví lidí pracujících v kanceláři, pak je třeba se zabývat i ergonomií. Pravdou však je, že aktuální nabídky kanceláří stále docela neodpovídají ergonomických požadavkům. Možná i proto, že mnoho z nás ani přesně neví, co to ta ergonomie vlastně je.

Tak pěkně po pořádku, ergonomie je interdisciplinární obor, který se zabývá prakticky všemi aspekty lidské činnosti. Zakládá se především na porozumění interakcí člověka a dalších složek systému. Využíváním vhodných metod, teorie i dat zlepšuje lidské zdraví, pohodu a výkonnost. Jak se však ergonomie promítá do našeho každodenního pracovního života v kancelářích?

Dobrá židle = spokojený zaměstnanec

Správně ergonomicky řešené kanceláře zohledňují člověka jako skutečného uživatele daného prostoru, což znamená, že berou v úvahu i biomechaniku lidského těla. A naopak, všechny kanceláře a komerční nemovitosti, které toto nerespektují, jsou ergonomicky nevhodně navrženy, což má negativní dopad především na zdraví lidí v nich pracujících.

Jak totiž ukázaly dlouhodobé výzkumy, právě onemocnění krční páteře i svalů jsou nejčastějším důvodem pracovní neschopnosti. Ergonomie se tak významným způsobem podílí na produktivitě kancelářské práce a je také efektivní cestou, jak pracovat zdravější a výkonnější. Klíčovou je otázka kancelářského nábytku, především židlí.

Jak na ergonomicky vhodně řešené kanceláře

Podstata úspěchu vhodně ergonomicky navrženého prostoru spočívá v správně zvoleném zařízení i jeho uspořádání. Ideální kancelářské prostory by měly v první řadě jejich uživatelům, tedy zaměstnanců umožnit dynamické změny poloh. Na rozdíl od dlouhého statického sezení podporuje dynamické sezení látkovou výměnu a přirozené zatížení pohybového aparátu, díky čemuž nedochází k dlouhodobému jednostrannému přetěžování určitých částí těla. Správně sedět znamená použít a naplno využít anatomicky tvarovanou sedací plochu.

Odborníci na tuto problematiku radí, ať si zařídíme pracovní prostor tak, abychom neztráceli energii. Toho se však dá dosáhnout pouze tehdy, pokud pracujeme v prostředí, které naslouchá potřebám našeho těla a cítíme se v něm dobře. Obecně lze říci, že správně ergonomicky řešené kanceláře zohledňují odpovídající vzdálenosti, výšky i úhly, které promítají do řešení prostor s ohledem na rozdílnost jednotlivých tělesných parametrů. Nastavitelná by měla být proto nejen naše židle či křeslo, ale také opěrky, madla, jakož i výška stolu a vzdálenost klávesnice a obrazovky počítače.

Zdroj: kancelare.cz

 

 

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality