Děti po celém světě se dnes rodí do tzv. digitálního světa, světa internetu a komunikačních technologií. Berou toto prostředí jako samozřejmost a často nevnímají téma zodpovědného chování ve webovém rozhraní jako něco, co by se jich mohlo týkat. Přitom bezpečné užívání internetu není jediným tématem, se kterým by měly být obeznámeny – témata jako zanechávání digitálních stop, rozdílnost komunikace online a offline, vnímání fungování internetových reklam či efektivní vyhledávání a citování internetových zdrojů jsou málokdy dětem přiblížena a vysvětlena. Proto vznikl vzdělávací projekt IN(ternet) Generation, který se zaměřuje na vzdělávání žáků základních škol i jejich učitelů a rodičů a také letos pokračuje ve vzdělávání učitelů po celé ČR.
Hlavním cílem projektu je poskytnout dětem ve věku 7 - 12 let vzdělání v oblastech etického, efektivního, pokročilého a bezpečného užívání internetu. Projekt, který vyvinul European Leadership & Academic Institute (ELAI) v blízké spolupráci s českými pedagogy a také s českým Google a Vodafone, by měl sloužit jako pilot pro širší užití v zemích EU.
IN-Generation se zaměřuje na všechny 3 cílové skupiny. Učitelům přináší příklady a základní metodologii, nástroje k výuce a podkladové materiály, krátké aktivity do vyučovacích hodin i celé výukové plány pro samostatnou i skupinovou práci ve třídě upravené rovněž pro výuku bez internetu, počítačů či interaktivních tabulí, včetně prostoru a podmínek pro další tvorbu vzdělávacích materiálů a jejich sdílení s ostatními kolegy. Rodičům nabízí nástroje pro domácí vzdělávání dětí. Pro děti jsou připraveny interaktivní materiály, mobilní hra i zajímavý portál, kde si mohou osvojit potřebné dovednosti a znalosti. Děti se aktivně podílely již na samotném vývoji nástrojů a portálu. Výsledný projekt jim nabízí prožitkové aktivity, které je vedou k přemýšlení, analýze a k debatě o celé problematice chování na internetu. Tím je IN-Generation opravdu jedinečný.
Projekt poskytuje pedagogický materiál věnovaný správnému užívání internetu pro učitele či rodiče a zapadá do dlouhodobé strategie MŠMT pro digitalizaci českého školství. „Takové projekty považuji za velice důležité. Ministerstvo školství v rámci své Strategie digitálního vzdělávání, která jasně popisuje vizi vzdělávání v digitálním prostředí, chystá v tomto směru konkrétní opatření. Jedním z nich bude chystaná změna Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, která se zaměří na posílení digitálního vzdělávání už na prvním stupni základních škol,“ poskytla vyjádření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
Školení po České republice realizuje vzdělávací expert a bývalý ředitel základní školy Litomyšl, Daniel Janata. Přidává své postřehy z praxe: „Děti odhadují, že internet je tu už asi 50 let. Nerozlišují, kdo patří do internetové generace a neuvědomují si, že starší generace vyrostla v docela jiném světě. Objevují různá řešení, která si dospělí často nedokážou představit. Dospělí, čili učitelé a rodiče, si po absolvování školení uvědomují význam toho, co jejich děti prostřednictvím projektových aktivit zažijí, a to je pro obě strany důležité.“
Projekt IN(ternet) Generation (www.in-generation.com) nabízí zdarma ke stažení výukové podklady speciálně upravené jak pro pedagogy, tak pro rodiče bez pedagogického vzdělání. Soustředí se především na témata: digitální svět kolem nás, digitální stopy, online identity, odhadování úmyslů na internetu, komunikace v online prostředí, zacházení s online reklamou, citování zdrojů z internetu, efektivní vyhledávání na internetu, zodpovědné a etické chování a bezpečnost na internetu. Projekt usiluje o to, aby školám pomohl naplnit standardy informačních a komunikačních technologií (ICT), a v neposlední řadě chce podpořit zvyšování úrovně internetové gramotnosti v České republice. IN(ternet) Generation se snaží s výše uvedenými tématy dorazit přímo do základních škol. Přitom chce motivovat žáky, učitele i rodiče k tomu, aby využívání internetu nevnímali jako hrozbu, ale jako příležitost pro osobnostní růst mladé generace. Celkově se za uplynulé 3 roky do projektu zapojilo již přes 180 základních škol napříč ČR.
Partnerem podporujícím vznik projektu IN(ternet) Generation byl od počátku Google Česká republika. Partnery z neziskového sektoru jsou subjekty Jednota školských informatiků, EDUin, Česká škola, e-Bezpečí, CZ.NIC a Nebuď oběť!