Provozovatel satelitních televizních vysílání Skylink a CS Link, lucemburská společnost M77 Group, plánuje počínaje 1. zářím 2012 zavést takzvaný servisní poplatek za doposud bezplatné vysílání, jež bylo v marketingových letácích vyzdvihováno pod štítkem „navždy zdarma“. Spotřebitelé se proti tomuto plánovanému kroku bouří již od letošního června a zahrnují českého regulátora elektronických komunikací ČTÚ i Českou obchodní inspekci rozhořčenými stížnostmi. Servisní poplatek ve výši 29 Kč za měsíc mají platit pouze uživatelé bezplatných kanálů, placené karty mají údajně poplatek zahrnut v běžném paušálu. Mezi další stížnosti patří fakt, že může společnost M77 Group zneužít svého dominantního postavení, neboť po přechodu na digitální vysílání je v některých špatně pokrytých oblastech České Republiky příjem satelitního vysílání prakticky jedinou možností, jak sledovat volně šířené televizní programy.
Jak uvedl tiskový mluvčí ČTÚ František Malina, uživatelé se cítí být podvedeni především klamavou reklamou, jež satelitní televizní služby deklarovala jakožto bezplatné s výjimkou jednorázového poplatku za přijímací zařízení a dekódovací kartu. 16. července zahájil ČTÚ se společností M77 Group správní řízení ve věci podezření ze spáchání správního deliktu klamavé obchodní praktiky. 8. srpna přibyla ze strany ČTÚ další dvě správní řízení týkající se nesplnění informačních povinností a podnikání v oblasti elektronických komunikací bez řádného oznámení.
Přesto má dle svých slov český regulátor svázané ruce. Jak uvádí František Malina v tiskové zprávě ČTÚ, nedisponuje úřad žádnými přímými zákonnými prostředky, kterými by mohl společnost M77 Group donutit k tomu, aby od zavedení servisního poplatku upustila.
Zdroj: TZ ČTÚ