;

Cisco, Intel a Microsoft mají nový projekt v oblasti vzdělávání

10. 2. 2009

Sdílet

Jeho cílem bude rozvoj nových přístupů, metod a technologií pro mezinárodní měření a porovnávání školských systémů a úrovně vzdělanosti pro 21. století. Vedením projektu byl pověřen Barry McGaw, dosavadní ředitel Institutu pro výzkum vzdělanosti při Melbournské univerzitě.

„Omezování veřejných výdajů a současné změny světové ekonomiky dokazují, že za rozvoj vzdělanosti již nemůže nést odpovědnost pouze veřejný sektor. Moderní příprava na zaměstnání vyžaduje zapojení soukromého sektoru a jeho spolupráci s veřejnými institucemi. Reforma porovnávacích metod je nutná pro jakoukoli systémovou změnu ve školství. A změny na celosvětové úrovni by měly zajistit, aby současní studenti měli možnost získávat dovednosti, které jim zajistí úspěšnost na trhu práce,“ řekl Barry McGaw.
 
Barry McGaw bude mít k dispozici tým až padesáti odborníků z akademického světa i veřejné správy, kteří budou spolupracovat na výzkumu a ovlivňovat rozvoj mezinárodních i národních porovnávacích metod. Při práci využije mimo jiné svých zkušeností s vedením vzdělávacích aktivit v Organizaci pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD), kde se aktivně angažoval v oblasti mezinárodního porovnávání úrovně vzdělanosti PISA.

Společnosti Cisco, Intel a Microsoft se na základě rozsáhlého výzkumu shodly na tom, že mnoho vzdělávacích systémů nedokáže držet krok s rychlými změnami současné ekonomiky, v níž dokážou uspět jen studenti vybaveni zcela novými typy dovedností. Mezi tyto dovednosti patří především schopnost kritického a tvořivého myšlení, týmová spolupráce a schopnost adaptace na rychlé zavádění technologií do podnikání i společenského života.

Projekt se proto bude soustředit zejména na několik klíčových oblastí, které nabízejí nejslibnější příležitosti pro transformaci školství a mezinárodní srovnávání. Týmy školských a univerzitních expertů budou připravovat nové metody a technologie umožňující efektivní porovnávání školských systémů, jejich zlepšování a zavádění ICT prostředků do výuky.

„Cílovou metou úspěšných vzdělávacích systémů v podmínkách globální ekonomiky již nejsou národní standardy, ale úroveň nejlepších vzdělávacích systémů na světě. Stále více zemí světa posuzuje silné a slabé stránky svých školských systémů podle metodiky PISA z dílny OECD. O to více je důležité, aby se porovnávací metody nadále vyvíjely a zahrnovaly i nové dovednosti, které jednotlivci i celé ekonomiky považují za podstatné. Tomu napomohou nové technologie, jejichž využití pro projekt PISA zajistí klíčoví partneři nového projektu.” uvedl Andreas Schleicher, vedoucí oddělení vzdělávacích analýz a indikátorů OECD.

Výzkumný a rozvojový projekt založený společnostmi Cisco, Intel a Microsoft již získal podporu největších mezinárodních organizací, které se porovnáváním úrovně vzdělanosti zabývají. Zájem o využití prokazatelných a ověřených výstupů projektu projevila vedle OECD například i Mezinárodní asociace pro srovnávání vzdělanosti (IEA). Měly by jim sloužit jako podklad pro přípravu dalších verzí jejich programů PISA a TIMSS, které jsou uznávanými mezinárodními standardy.

Našli jste v článku chybu?