;

Čínská Alibaba se chystá vstoupit na americký akciový trh

7. 5. 2014

Sdílet

Možná jste o něm neslyšeli, ale pravdpodobně o něm ještě hodně uslyšíte: čínský hráč číslo 1 na poli e-commerce vydělává více než eBay a Amazon dohromady. Nyní se chystá vstoupit na americký akciový trh a připravuje IPO - primární úpis akcií. Oficiální zprávy zatím hovoří o tom, že se pro prvotní úpis připravují akcie v hodnotě 1 miliardy USD, odhady analytiků však říkají, že konečná suma by mohla být až 20 miliard. Tím by se překonal dosavadní rekord společnosti VISA, která upsala akcie v hodnotě 16 miliard USD.

Alibaba, která má 20.000 zaměstnanců a přes 230 milionů aktivních uživatelů, těží především z provizí za zprostředkování obchodů a ne z prodeje vlastního zboží. Vlastní také dva retailové weby (Taobao a Tmall) a aktivní je i v oblasti platebních systémů (Alipay). Za posledních devět měsíců roku 2013 dosáhl čistý zisk Alibaby 2,9 miliardy USD (pro srovnání Amazon za celý rok 2013 vydělal pouze 274 milionů).

Atraktivní je především potenciál

Alibaba má stále poteciál vyrůst v samotné Číně. Země má 618 milionů aktivních uživatelů Internetu a penetrace se tak pohybuje okolo 46 procent. Na vzestupu je především mobilní uživatelská základna, a to opět hraje ve prospěch Alibaby. Ta se totiž na využití mobilních platforem přímo specializuje. V současné době se podíl zboží prodaného prostřednictvím smartphonů a tabletů pohybuje okolo 15%.  

Největšími podílníky Alibaby jsou japonská SoftBank (34,4%) a Yahoo (22,6%); zakladatel firmy Jack Ma vlastní 8,9%. Zisk z IPO očekává hlavně Yahoo, která slíbila, že vstupu Alibaby na trh uvolní k prodeji 40% ze svého balíku akcií. Investoři to hodnotí s pozitivním očekáváním a akcie Yahoo mírně stouply po oznámení, že Alibaba se chystá na americkou burzu.

Zdroj: IDG News Service

Čtěte také:
→ Microsoft má plány na expanzi ve vyhledávání na čínském trhu
Bing má zatím v Říši středu tržní podíl jen 1%, Microsoft ale již začal pracovat na tom, aby se to změnilo.
→ Platby přes mobilní telefony masivně porostou
Mladí lidé do 30 let využívají mobilní platby téměř třikrát častěji než generace jejich rodičů.

G+

Našli jste v článku chybu?