;

Chrome začne v únoru blokovat reklamy

22. 12. 2017

Sdílet

Weby, které se tomu budou chtít vyhnout, se mohou buďto zbavit několika rozšířených kategorií on-line reklam nebo platit konsorciu zadavatelů reklamy, asociací inzertního obchodu a technologických společností, kam patří i Google, Microsoft a Facebook, a stát se tak „certifikovanými“.

„Od 15. února v souladu s pravidly Koalice odstraní Chrom všechnu reklamu z webů, které mají status ‚selhávající,‘“ píše Google na svých stránkách s odkazem na Koalici pro lepší reklamu (Coalition for Better Ads; CBA), skupinu, která slíbila, že web vyčistí od nejotravnějších typů inzerce.

Časová osa blokování reklam ze strany Googlu odpovídá tomu, co Google oznámil před půl rokem, kdy potvrdil, že počátkem roku 2018 tuto kontroverzní iniciativu skutečně spustí. V polovině února poběží většina uživatelů Chromu na verzi 64, která bude vydána v týdnu mezi 21. a 26. lednem. Aktuální verzí Chromu je Chrome 63.

Na desktopu bude Chrome blokovat čtyři typy reklam (z šesti uvažovaných), zatímco na mobilu – iOS a Androidu – půjde o osm typů reklam (z dvanácti). Tyto kategorie byly CBA a jejím spotřebitelským panelem identifikovány jako ty nejméně přijatelné.

K oněm čtyřem typům reklamy na desktopu patří vyskakovací okna, reklamy, které automaticky přehrávají video a audio, reklamy doplněné odpočítáváním a reklamy přezdívané „velké lepkavé reklamy“, které pokrývají více než 30 procent obrazovky a zůstávají tam bez ohledu na to, jak moc zuřivě uživatel roluje stránku dolů.

Chrome však tyto typy reklamy nebude blokovat na všech webech – jako většina blokovacích doplňků prohlížečů – ale zaujme trochu jiný postoj.

Prohlížeč totiž využije whitelist generovaný CBA. Vydavatelé webů budou schopni započít s procesem certifikace a tak si na tomto whitelistu zajistit pozici. V průběhu ledna budou k dispozici další detaily. Certifikované weby musejí splňovat určité standardy, z nichž tím nejdůležitějším bude malý poměr nepřijatelných typů reklam.

Uvidíme, kam až celá iniciativa zajde – aby to nakonec nedopadlo tak, že se zadavatelé reklamy a vydavatelé webů stanou rukojmími Googlu a dalších korporací, kterým budou muset platit podíl z úplně každé inzerce. Vzhledem k pozici Chromu na trhu by se tak celý internet mohl stát generátorem zisků pro pár vyvolených.

Zdroj: Computerworld.com

Našli jste v článku chybu?