Hlavní navigace

Česko je v počítačové gramotnosti na 19. místě

4. 5. 2009

Sdílet

„Úroveň počítačové gramotnosti v jednotlivých zemích Evropské unie dosud není zcela vyrovnaná, západoevropské země mají proti východoevropským zřejmý náskok. Ten je dán především tím, že se v těchto zemích se systematickým počítačovým vzděláváním začalo o poznání dříve než v zemích východní Evropy. Přesto lze říci, že si Češi na tomto pomyslném žebříčku nestojí špatně. Česká republika v úrovni počítačové gramotnosti podle standardů ECDL zaujímá zhruba střední příčku," konstatuje Jiří Chábera, manažer ECDL pro ČR, a upřesňuje: „Z pohledu testovaných osob vztažených k celkovému počtu obyvatel je pak Česká republika na 19. místě z 35 sledovaných evropských zemí. Z hlediska intenzity testování v posledních letech je na tom nejlépe Řecko následované Irskem a Kyprem. V první desítce se umístilo ještě Maďarsko na pátém místě, ale i třeba Slovensko na místě desátém. Česká republika z tohoto hlediska obsadila 17. místo."

Naprostá většina české populace v produktivním věku i dětí školního věku má s počítačem nějaké zkušenosti a vysoké procento jej denně využívá. To ovšem neznamená, že dokáží s počítačem pracovat tak, aby jej mohli bez problémů využít v profesní sféře a aby dokázali efektivně využívat možností, které počítač nabízí. „Naprosto běžnou informací uváděnou v profesních životopisech je znalost práce s počítačem či znalost práce s textovým a tabulkovým editorem," říká Olga Štěpánková, předsedkyně ČSKI, a upřesňuje: „Mnoho uchazečů, kteří tuto informaci uvádějí, však nejen neovládá tabulkové editory, ale mnohdy efektivně ani editor textový. Není výjimkou, že člověk, který si o sobě myslí, že umí pracovat s textovým editorem, ve skutečnosti nedokáže využívat například formátování, vypnout či zapnout automatické opravy, pracovat s pravítkem nebo třeba vložit pevnou mezeru, aby se zbavil osamoceného písmene na konci řádku."

„Je třeba si uvědomit, že procento nárůstu produktivity práce, které je závislé na využívání ICT se stále zvyšuje, s ním roste i význam počítačové gramotnosti a posouvá se význam pojmu počítačová gramotnost," říká Olga Štěpánková a dodává, že význam počítačové gramotnosti si uvědomují i zaměstnavatelé. „Již v roce 2006 by 40% zaměstnavatelů neuvažovalo o tom, že by přijali zaměstnance, který nemá základní ICT dovednosti."

"Je zřejmé, že k tomu, aby bylo dosaženo požadované úrovně ICT, je potřeba celoživotní vzdělávání a také standardizace dosažené úrovně. „Obojí zajišťuje koncept European  Computer Driving Licence ECDL," říká Štěpánková a uvádí, proč je tento koncept pro dosažení požadované úrovně ICT tak důležitý: „Neziskové sdružení CEPIS připravilo již v roce 1995 definici pojmu počítačová gramotnost a založilo koncept ECDL. Hlavním posláním ECDL je přispívat ke všeobecnému zvyšování počítačové gramotnosti, vytvořit uznávaný objektivní standard pro počítačovou gramotnost prostřednictvím objektivního testování a ECDL certifikátu a definovat základní kvalifikační požadavky, jejichž získání umožní řádnou účast v e-společnosti a využití jejích výhod."

 

Našli jste v článku chybu?