;

Češi utratí za vánoční dárky až třikrát méně než Američané

15. 12. 2009

Sdílet

Na druhou stranu ve Spojených státech lidé utrácejí i dvakrát vyšší částky. Překvapivě hodně peněz zaplatí za nákupy v předvánočním období i země, kde se Vánoce tradičně neslaví, jako je například Japonsko. Češi nepatrně zaostávají za zbytkem světa i v útratách za přípravy a vánoční výzdobu, za které například Američané nebo Němci zaplatí až o 2600 korun více než průměrný Čech.

Češi podle vánočního průzkumu GE Money Bank utratí za vánoční dárky průměrně 6276 korun, čímž se dostávají mírně pod evropský průměr, který je zhruba 6850 korun. Výše útraty za dárky do značné míry souvisí i s životní úrovní sledovaných zemí. Také se na ni v letošním roce podepisuje obava z dopadů finanční krize. Více než Češi letos z Evropanů utratí například Němci, Španělé nebo Francouzi, a to v průměru 7800 korun,“ řekla Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí GE Money Bank. „Z mezinárodní ankety GE Money Bank navíc vyplývá, že země, které přisuzují vánoční výzdobě svého domu nebo bytu velkou váhu, jako jsou například Spojené státy nebo Německo, utratí za vánoční výzdobu a ostatní přípravy až o 2600 korun více než leckteré západní a středoevropské země,“ dodala Markéta Dvořáčková.

Částka, kterou Češi za vánoční dárky letos utratí, je srovnatelná například se sousedním Polskem, ale nižší než v západní Evropě. Nižší částky souvisí i s průměrným platem a cenami zboží v dané zemi. Zároveň ale utratíme až třikrát více než obyvatelé Ruska nebo Turecka. Turci sice vánoční svátky v muslimské zemi fakticky neslaví, ale symbolické obdarovávání nejbližšího okruhu rodiny a přátel se v tomto období těší oblibě. Tento trend narůstá i v dalších zemích, jejichž základy nestojí na křesťanských tradicích. Kromě Turecka se tento jev vyskytuje v poslední době například i v Japonsku, kde za dárky paradoxně zaplatí jeden člověk průměrně v přepočtu až 13 tisíc korun.

S nakupováním vánočních dárků začínají Češi daleko později, někteří je dokonce nechávají až na Štědrý den. Naopak Španělé nebo Poláci nakupují první dárky už dva měsíce před Vánoci. Američané zase začínají nakupovat vánoční dárky hned druhý den ráno po Dni díkuvzdání, který se slaví vždy 30. listopadu, čili tři týdny před Štědrým večerem. „Tradiční americkou zvyklostí je obdarovat daleko větší počet osob, než v Evropě, proto se částka za dárky blíží leckdy až k 20 tisícům,“ říká Markéta Dvořáčková.

Vzhledem k finančním podmínkám, které za poslední rok a půl v mnoha zemích nejsou příliš příznivé, se obyvatelé všech států zúčastněných v anketě GE Money Bank shodují v tom, že nechtějí utratit za vánoční nákupy více než minulý rok. Zhruba stejnou částku plánují utratit například Němci, Libanonci, Britové, Francouzi nebo Poláci, zatímco ušetřit na vánočních svátcích oproti loňsku se chystají Američané, Španělé, ale i Japonci.

 

Češi zdobí méně

Za nákup potřebné vánoční výzdoby a svátečních dobrot Češi utratí srovnatelné částky jako zbytek Evropy. Za jídlo, výzdobu, vánoční stromeček a další nezbytnosti pro doplnění vánoční atmosféry utratí Češi podle vánočního průzkumu GE Money Bank v průměru 3463 korun, což je částka srovnatelná se Španělskem, Polskem, Francií a Rakouskem. Naopak obyvatelé Spojených států nebo Německa lpí na výzdobě svých domů natolik, že utratí za přípravy na svátky téměř dvojnásobek, čili v přepočtu až 6 tisíc korun.

 

Dárky a místa k nakupování

Co se místa nakupování vánočních dárků týče, nenajde se téměř nikdo, kdo by nezašel do velkého obchodního centra. Vedle této rutiny stále ovšem posiluje obliba pohodlného nakupování přes internet. Tento způsob je nejoblíbenější ve Spojených státech a některých západních zemích Evropy. Naproti tomu se zcela vymyká Kazachstán, kde lidé velice rádi chodí nakupovat do bazarů. V místním pojetí se ovšem bazarem nemíní nákup a prodej použitého zboží, jako je tomu například u nás, ale obrovské nezastřešené tržiště, kde lze kromě čerstvých potravin nalézt spousta inspirace na dárky, vánoční dekorace a další zboží.

Mezi nejčastěji nakupované dárky patří tradičně kosmetické výrobky, které kupují převážně muži ženám, ať už se jedná o maminky, partnerky nebo přátelé. Naopak ženy obdarovávají své partnery nejčastěji oblečením a jinými módními doplňky. Kromě kosmetiky mají své místo pod stromečkem nejčastěji hračky pro děti, elektronika pro odrostlejší děti a knihy, jídlo a kvalitní alkoholické nápoje pro tatínky.

Našli jste v článku chybu?