Majetkové pojištění chrání především před působením přírodního živlu, odcizením či vandalismem. Přestože se jedná o nepředvídatelné události s vysokou mírou rizika, není o tento druh pojištění v České republice zájem srovnatelný se západní Evropou. Podle průzkumu České asociace pojišťoven si více než 60 % dotázaných pojistníků své smlouvy nikdy neaktualizovalo a polovina respondentů má majetek pojištěný déle než deset let. V případě škodní události pak budou nepříjemně překvapeni, za svůj majetek totiž adekvátní částku nedostanou.
„Zastaralé smlouvy týkající se majetkového pojištění jsou v České republice jedním ze zásadních problémů. Každou pojistnou smlouvu je třeba průběžně aktualizovat, což si lidé neuvědomují. Každý pojistník, který podepisoval smlouvu před více lety, by se měl u své pojišťovny informovat. Riziko, že se v domácnosti něco přihodí, je opravdu velmi vysoké," uvedl Petr Baný, generální ředitel a předseda představenstva Triglav pojišťovny. „Kvalitní majetkové pojištění by měla uzavřít každá rodina. Drahé pojistky přitom nejsou nutné, musí především pokrýt aktuální hodnotu majetku. Kdo se snaží u pojistných produktů za každou cenu ušetřit, většinou na to doplatí," vysvětlil Petr Baný.
V případě neočekávané situace spoléhají lidé mnohdy na pomoc státu. Chybějí jim základní informace, neznají možnosti, produkty ani rizika. Nové pojistné smlouvy uzavírají spíše výjimečně a velmi často nevnímají ani rozdíl mezi základními produkty majetkového pojištění. „Bohužel není vzácností, že si klienti sjednají pro rodinný domek pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti neřeší v domnění, že je již započítáno v ceně pojištění nemovitosti. V případě škodní události jim pak pojišťovna uhradí pouze škody na nemovitosti a vzniklé ztráty na movitých věcech, které jsou součástí vybavení, si pak musí poškození hradit ze svého," uvedla Marcela Kotyrová z Česká asociace pojišťoven, která v únoru spustila cílenou osvětovou kampaň, jejímž prostřednictvím chce klienty komplexně a srozumitelně seznámit s problematikou majetkového pojištění. „Zájem o jakýkoliv pojistný produkt se v České republice obecně zvyšuje ve chvílích, kdy musí občané osobně čelit nějakému riziku. V případě pojištění majetku se jedná o plošné negativní zkušenosti, zejména v dobách živelních katastrof. Právě tehdy pojišťovny evidují výrazně zvýšený zájem o majetková pojištění," doplnila Marcela Kotyrová.
Pojištění majetku tvoří v České republice druhou nejvýznamnější část segmentu neživotního pojištění. Za poslední dva roky vzrostl počet smluv meziročně takřka o 9 %, a to jak u pojištění domácnosti, tak u pojištění budov a staveb. Rovnoměrně s počtem smluv však neroste výše pojistného, což zástupce pojišťoven znepokojuje. „Svůj díl viny nesou i někteří nesolidní sjednatelé, když vzhledem k velké konkurenci tlačí pojistné na minimum. Řešení pojistné události ve prospěch klienta řadí na poslední místo, což je samozřejmě špatné. Dobrý sjednatel se soustředí primárně na krytí případných potřeb klienta," doplnil Roman Sznapka, produktový manažer Triglav pojišťovny, která informační kampaň České asociace pojišťoven podporuje do konce června výhodnou nabídkou na uzavření majetkového pojištění.