Dochází tak k posunu a sladění standardů v ČR s principy uznávanými Evropskou komisí a mnoha dalšími zeměmi. „Statistika ECDL zcela jednoznačně ukazuje, že Češi si nejvíce věří při práci s textem. Dokládají to i data z národního informačního systému pro ECDL testování, která ukazují, jakou oblast počítačové gramotnosti uchazeči při ECDL testování upřednostňují. Své znalosti a schopnosti práce s textovým editorem se rozhodlo certifikovat celých 88 procent. Naopak oblíbenost modulu, který hodnotí schopnost využívat databáze, je daleko menší a dosáhla pouze 48 procent," hodnotí Jiří Chábera, manažer ECDL pro ČR.
Každý občan by měl být vybaven určitými dovednostmi v oblasti používání moderních ICT, aby mohl plně využívat jejich možnosti jak v soukromém, tak i pracovním životě v dnešní společnosti založené na informacích a znalostech. Tyto znalosti a dovednosti lze označit souhrnnýmpojmem počítačová gramotnost. Úroveň počítačové gramotnosti v populaci není homogenní. „Majorita ve společnosti je doplněna o dvě hraniční skupiny, tj. velmi málo a velmi dobře vzdělané minority," vysvětluje Chábera. V období růstu ekonomiky, kdy je relativně vysoká zaměstnanost, navštěvují rekvalifikační kurzy většinou osoby z dolní části sociálního spektra a často s téměř nulovou počítačovou gramotností. To předpokládá, že samotnému testování musí přecházet kvalitně připravený a vedený počítačový kurz.
Naopak v současné době jsme svědky útlumu ekonomiky a zvyšující se nezaměstnanosti. O práci nepřichází pouze nekvalifikovaní, ale stále častěji i kvalifikovaní lidé. Právě pro ně je získání certifikátu, který jasně vymezuje jejich počítačovou gramotnost, dalším střípkem při zvyšování hodnoty na trhu práce. Stejně jako jsme zvyklí dokazovat a dokládat znalost jazyků a jejich pokročilost nejrůznějšími zkouškami, můžeme prokázat, že umíme i dostatečně zvládat počítač s běžným kancelářským balíkem počítačových programů.